Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Yrkesförarens sågning av E4: "Bitvis halt som på en hockeyrink"

/

Yrkesföraren Niklas Frantzen var minst sagt missnöjd med väglaget på E4 mellan Gävle och Hudiksvall.
Nu rasar han mot Trafikverket på Facebook.
– Det var såphalt, spårigt och ojämnt, säger han.

Annons

"Kan tipsa om att ni kan sätta upp den här skylten ungefär i höjd med Hakke gård / Hamrångefjärden på E4:an norrut."

Så börjar Niklas Frantzen sitt inlägg på Trafikverkets facebook-sida, där han lagt upp en bild på en norsk skylt för "Kjettingplass". Skylten sätts upp innan besvärliga backar så att lastbilar kan svänga in och montera på snökedjor om väglaget kräver det.

– Det hade behövts igår. Förvisso hjälper det ju föga på partierna som är uppkörda och bara täckta med is, säger han.

Det var i måndags som Niklas gjorde resan längs E4 upp till Örnsköldsvik och sen tillbaka till Gävle igen under gårdagen. Sträckan mellan Gävle och Hudiksvall kallar han "det sämsta han någonsin upplevt".

– I mina ögon är det helt vedervärdigt. Det var såphalt, spårigt och ojämnt, så det liknar ingenting, säger han.

Under tisdagen kom han till Söderhamn samtidigt som E4 stängdes av efter att en lastbilsolycka inträffat. Han kunde därför köra via annan väg ner till Gävle.

Den kvällen inträffade en mängd trafikolyckor längs E4 med inblandade lastbilar.

Läs mer: Trafikolycka på E4 vid Tönnebro – lastbil blockerar körfält

Niklas Frantzen verkar inte särskilt förvånad över mängden olyckor. Väglaget har gradvis försämrats under de 15 år han kört.

– Trots nya vinterdäck runt om på ekipaget så sitter man ju på helspänn och är rädd konstant, dels far man ju som en vante i och med spårigheten, sen är det ju bitvis halt som på en hockeyrink mer eller mindre. De hade sandat på två ställen igår, strax söder om Gnarp sen i Vattrångsbacken, i övrigt var det mer eller min såphalt, och en vägbana som påminde mer om en sönderkörd grusväg vad gäller släthet.

Ett annat problem för yrkesförare längs sträckan är att det är svårt att hitta parkeringar under raster.

– Är det inte plogat så är fickorna fulla med bilar som kört fast. I Norrala stod det fem ekipage som inte kom någonstans. Är de väl plogade är det inte sandat eller halkbekämpat, å det i kombination med varma däck på isföre gör att många praktiskt taget glider ner i diket när de står still, säger Niklas Frantzen.

Hela sågningen:

"Kan tipsa om att ni kan sätta upp den här skylten ungefär i höjd med Hakke gård / Hamrångefjärden på E4:an norrut. Under 15 år på Europas vägar måste jag nog säga att föret och vinterväghållningen på sträckan Gävle-Hudiksvall vart i särklass bland det sämsta jag någonsin upplevt, resterande delar av E4:an hamnar inte långt efter.

Hur har ni tänkt att klara en 0-vision när väglaget är så jävla dåligt så lastbilar försedda med nya vinterdäck halkar omkring som Bambi på hal is?

Enda ställena från Sundsvall och söderut igår som var sandade var ytterst lite i Gnarp samt Vattrångsbacken, resten av sträckan var på ren svenska, snorhal samt ojämn så man trodde tänderna skulle ramla ur käften om man körde över 30 km/h.

Tragiskt för fan."

Följ nyhetsflödet och få pushnotiser om viktiga händelser från ditt närområde. Ladda ner vår nya app här:

Iphone: App Store

Android: Play Butik

Mer läsning

Annons