Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Webbhandlare satsar på snabbhet

/
  • Jenny Törnqvist driver webbhandelsföretaget Goodforkids Scandinavia AB som säljer ekologiska leksaker från olika platser i världen.

Jenny Törnqvist från Bollnäs fortsätter att utveckla sin affärsidé kring webbhandel i nya hemstaden Söderhamn.

Annons

Läs också: I källaren bor framtiden

Hennes intresse för ekologiska varor och leksaker växte i styrka när första barnet föddes 2010 och ledde till en affärsidé och en verksamhet som 2014 omsatte nära fem miljoner kronor.

– Jag såg att det framför allt utomlands fanns stora företag som sålde ekologiska produkter och tänkte att det här måste fungera även i Sverige.

Med bakgrund som personalchef vid Svenska Fönster i Edsbyn, med 700 anställda var tanken att bädda för stordrift även om starten i slutet av 2011 var blygsam.

För tre år sedan: Ekologiskt kan vara både kul och snyggt

– Då höll vi till hemma i ett litet rum med några få produkter. Tanken var att det här ska få växa organiskt och att vi ska tänka som ett stort företag. Det är så jag fortfarande tänker. Vi har en stor potential tack vare att vi från början tänkte stordrift med mycket tekniska system i botten, förklarar Jenny Törnqvist.

Just nu har webbhandelsföretaget Goodforkids Scandinavia AB tre anställda.

– Det låter kanske inte så mycket men vi har väldigt mycket teknik och det är där våra investeringar ligger.

Läs också: Lindberg lägger ner och satsar på webben

Hennes framgångsrecept är att ha snabba leveranser. Däremot har hon ingen personlig framtoning på webbsidan, som i stället ska göra det så lätt som möjligt att genomföra köp. Hon har också en egen syn på kundmejl och reklamationer.

– Jag älskar inte att få reklamationer, men jag älskar den gången vi får kontakt med kunden. Då går vi ända in i mål och satsar på ett bra bemötande.

En utmaning är att hinna med på marknaden och i den tekniska utvecklingen.

– Vi har så mycket produkter på väg in och det tar tid att leta bland leverantörer från hela världen. Det tar också tid att kontrollera att det verkligen är ekologiskt. Det gör vi genom certifieringar och märkningar. Vi säljer inte bara varor utan också ett förtroende, förklarar Jenny Törnqvist.

Läs också: Webbshopen gjorde livet på landet möjligt

Mer läsning

Annons