Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Värdelös rostgaranti

/

Hösten 2001 köpte Rune Ohlsson en splitter ny Renault Megane med tolv års rostskyddsgaranti. Drygt åtta år senare underkändes bilen i besiktningen på grund av en rostig balk.

Annons

Det skulle kosta drygt 2 200 kronor att byta balken. Det hade Rune Ohlsson ingen lust att betala ur egen ficka så han gick till Volvo i Söderhamn, eftersom Volvo är Renaults svenska återförsäljare.

Det var nu fyra år kvar på rostskyddsgarantin.

Men Volvo ville inte ersätta balken. Rune Ohlsson kontaktade då kommunens konsumentvägledare som hjälpte honom att skriva en anmälan till ARN.

- Det kändes självklart att gå vidare. Har man köpt en bil med rostskyddsgaranti ska den gälla också, säger han.

ARN kontaktade Renault med Runes krav på en ny balk. De slog i från sig.

- De menade att det var mitt fel att balken rostat ut. Men jag har jobbat med bilar i hela mitt liv och visste att det inte var jag som orsakat skadan, säger han.

Proceduren fick dras ett varv till och efter en andra påstötning från ARN gav Renault med sig. Rune fick en ny balk utan att behöva betala något.

Totalt tog det över ett halvår innan det hela löste sig. Det fanns stunder då han var orolig men han säger att han var säker på att han förr eller senare skulle få rätt.

- Det är väldigt bra att konsumentvägledarna och ARN finns. Annars vet jag vet faktiskt inte vad jag skulle ha gjort i det här läget, säger Rune Ohlsson.

Mer läsning

Annons