Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tydlighet ska locka turister

/
  • Berit Christoffersson talade om vikten för turismnäringen att hitta sin specifika målgrupp och att inte vara för spretig.

Turismföretagen behöver bli bättre på att hitta en tydlig målgrupp.

Annons

Turismföretagen är för mångfaldiga och i sin rädsla att tappa kunder arbetar man inte tillräckligt hårt mot nischade målgrupper. Konsekvensen blir en lägre lönsamhet och ett tapp av potentiella kunder. Det menar Berit Christoffersson, projektledare för FörTur (Föreningen Turism i Sverige).

– Det är den främsta anledningen till att vi gör det här, säger hon.

Hon syftar på den nationella satsning som intresseorganisationen just nu genomför. Berit Christoffersson reser land och rike runt i syfte att uppnå en högre professionalitet och bättre lönsamhet för turismföretagen. På torsdagen hade turen kommit till Söderhamn, där ett 20-tal företagare och kommunrepresentanter samlades.

– Många håller på med för många saker istället för att inrikta sig helt och hållet på det man är bra på. Då blir det varken hackat eller malet.

Att företagen inte marknadsför sig specifikt mot sin målgrupp är ett annat problem.

– Du ska kunna se en person framför dig, och i princip kunna ta den i hand och säga "hej målgrupp".

Om fler företag nischar sig kan man med hjälp av samarbete nå bättre resultat, menar Berit Christoffersson. Ett utökat samarbete med föreningar ser hon som ytterligare ett sätt att nå framgång. Att synas på internet och ta väl hand om befintliga kunder är två andra viktiga faktorer.

– Kunden är den viktigaste befintliga personen i företaget. Det är i första hand kunderna som kommer att ragga nya kunder åt er.

Mer läsning

Annons