Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Två spår genom Söderhamn – om kommunen själv får välja

/

Söderhamns kommun vill ha dubbelspår på hela sträckan mellan Gävle och Hudiksvall. Det framkommer i den fördjupade översiktsplan som kommunen nu har lämnat för utställning.
Men tågtunnlar samt hur stäckningen ska gå söder om Ljusne kan bli ett problem.

Annons

Järnvägen på Ostkustbanan mellan Gävle och Härnösand är Sveriges längsta och mest belastade enkelspår. Planerna på att bygga dubbelspår på sträckan är i full gång och Trafikverket vill ha in översiktsplaner för hur de berörda kommunerna vill att spåret ska byggas.

Läs också: Här hittar du hela Söderhamns fördjupade översiktsplan

– Det är Hällåsentunneln och Norralatunneln som är våra svåra passager. Trafikverket har ännu inte beslutat om de vill ha enkel eller dubbelspår genom dem, men vi på kommunen förordar att det ska vara dubbelspår på hela sträckan. Annars kan det bli flaskhalsar där, säger Johnny Olofsson, infrastrukturstrateg på Söderhamns kommun.

Kommunen vill att nya tunnlar ska byggas bredvid de befintliga för att göra plats för det nya spåret.

Mellan Ljusne och Enånger är spåren moderna och Johnny Olofsson säger att det förutom vid tunnlarna kan läggas ett nytt spår bredvid det andra. Söder om Ljusne är järnvägen äldre och går i dagsläget utmed kusten. Där finns tre tänkbara korridorer för hur de nya spåren ska gå.

– Vi förordar att dra om spåren med dubbelspår mer västligt genom mer jungfrulig mark. Eftersom det inte finns några stopp där kan vi frigöra bebyggelse vid kusten, säger Johnny Olofsson.

Läs också: Kulturhuset kan rivas – dubbelspår genom Hudiksvall viktigare

Hela den fördjupade översiktsplanen finns att ta del av här. Den ligger även på Stadsbiblioteket och Förvaltningshusets i Söderhamn. Planen är utställd till den 18 april och om man har synpunkter ska de lämnas skriftligt till kommunen.

I slutet av året ska Trafikverket ta beslut om en samlad järnvägskorridor från Gävle till Härnösand.

Målet för Söderhamns kommun är att bidra till att påskynda beslutet att bygga en dubbelspårig järnväg, men det kommer ta lång tid innan banan är klar för användning.

Läs också: Dubbelspåret dröjer – och blir flera miljarder dyrare

– Byggtiden kan ju ta åtta-nio år och det kommer såklart ha sina bekymmer. Många människor kommer att bli påverkade. Det går inte att undvika med ett sådant här stort bygge. Men vi måste se till efter byggtiden. Ett dubbelspår kommer att göra en enorm skillnad för kommunen och hela regionen, säger Johnny Olofsson.

Enligt Trafikverket är målsättningen att hela den nya Ostkustbanan skall vara färdig till 2035.

Läser du ofta nyheter i din mobiltelefon? Ladda ner vår nya app här, till Iphone eller till Android!

Iphone: App Store

Android: Play Butik

Mer läsning

Annons