Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Turistföretag fick se framtiden

/
  • Lennart Wikström presenterade nyheter inför de kunderna som samlats till konferens i Gröna rummet på Statt.

DL Systems är ett av Söderhamns framgångsrika IT-företag. De utvecklar bokningssystem för turistnäringen och har under två dagar presenterat sina senaste nyheter för sina kända kunder.

Annons

Längst fram på podiet i Gröna rummet står en svart, nästintill glimrande, maskin. Det är en självbetjäningsstation och det allra senaste som DL Systems utvecklat tillsammans med en ny partner, från Dalarna.

– Gästen ska kunna göra en bokning eller leta upp en bokning, checka in, ladda passerkort och betala med kort. Campingar och skidanläggningar ska kunna ta emot gäster fastän det är stängt eller minska köer när det är mycket folk, säger Lennart Wikström, vd för DL Systems.

Precis som med all IT-verksamhet är bokningssystemen i ständig förändring och det går inte att vila på lagrarna. Av DL Systems nio anställda arbetar fem med systemutveckling.

Arbetet innebär inte bara att ta fram nya funktioner utan också att hålla programvarorna uppdaterade och kompatibla med nya operativsystem och hårdvaror.

– Att koppla samman systemen mellan dator-padda-mobiltelefon är det vi jobbar med nu. Betallösningar är något annat som vi vidareutvecklar. Vi har byggt en butikskassa i systemet så att man både kan sälja bokningar och varor över disk, säger Lennart Wikström.

Kunderna som hade bjudits in till konferensen i Söderhamn var fulla med frågor. Hur fungerar det den nya automaten? Vilka nyheter finns i onlinebokningen? När kommer koppling till booking.com?

Bland DL Systems 150 kunder finns både Stenö och Moheds campingar men också mera namnkunniga som Liseberg, Orsa Grönklitt och Caravan Club. Stora anläggningar med boende, restauranger, aktiviteter och uthyrning, som alla kopplas samman till ett med hjälp av DL Systems programvaror.

Konsumenterna märker inte något av alla ihopkopplade system. De märker inte heller att deras beställningsuppgifter i de flesta fall går till servrar i Söderhamn. DL Systems kunder har kunnat använda molntjänster sedan tio år tillbaka. Det innebär att de kommer åt sina bokningssystem var som helst i världen där det finns en internetuppkoppling.

Enligt Lennart Wikström så är det numera den mest populära lösningen.

– Onlinebokningen som vi kopplar till våra kunders hemsida är en ren webbapplikation. Men det är bara en del av systemet. Det omfattar även system som man jobbar med över disk. Vi har kunder som använder våra betalsystem som butikskassa, säger Lennart Wikström och återgår till att svara frågor från sina nyfikna kunder.

Mer läsning

Annons