Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Trött på sopeländet

/
  • En kastad soppåse på Tallvägen. Men vem har renhållningsansvaret när hyresgästen inte bryr sig?

Soppåsar som kastas ut från lägenheter på Tallvägen är ett problem. Men för vem? Rustam Gaffarov körde huvudet i en byråkratisk vägg när han ville reda ut ansvarsfrågan.

Annons

Sommaren 2008 flyttade Rustam Gaffarov med fru och dotter in i en lägenhet på Tallvägen i Söderhamn.

Ganska snart började han tröttna på nedskräpningen i området:

- Människor kastade ut soppåsar från lägenhetsfönster och balkonger. Man hängde till och med soppåsar i träden. Det lämnades en rishög kvar här efter avverkning. Den började användas som soptipp, säger Rustam.

Han tröttnade på att städa efter andra och började leta någon ansvarig för området. Det var lättare sagt än gjort:

- Jag gick till Migrationsverket som sa: gå till Faxeholmen. Faxeholmen sa: gå till Migrationsverket, säger Rustam.

För säkerhets skull gick han också till polisen. Men än har inget hänt, tycker han.

Tidningen gjorde ett försök att reda ut det hela och så här är det, summariskt:

Faxeholmen: - Migrationsverket har ansvaret att informera om reglerna vid introduktionssamtalet.

Migrationsverket: - Faxeholmen har ansvaret som fastighetsägare.

Faxeholmen: - Vi hyr ut till Migrationsverket som har ansvaret för hyresgästerna.

Migrationsverket: - Det finns de som utnyttjar situationen, slänger skräp och låter de asylsökande få skulden.

Båda är dock överens om att nedskräpningen är ett problem som man jobbar med efter bästa förmåga.

- Frågan är inte okomplicerad, säger Lars Ulander, enhetschef på Migrationsverket.

Mer läsning

Annons