Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Trångt vid busscentret

/
  • Bilförare kör fort på S. Hamngatan, trots att de ska dela utrymmet med bussar och gående. – Bilisterna måste börja ta hänsyn, säger Johnny Olofsson.
  • En bussficka längs vägen, med plats för tre bussar, hade underlättat för landsortsbussarna ska vänta in stadsbussarna, enligt Fredrik Andersson, busschaufför.

De nya busslinjerna och det nya busscentret har ökat bussåkandet. Men alla gläds inte. Bilister och bussar trängs längs Södra Hamngatan och resenärerna ifrågasätter nu om detta kommer att fungera då det blir vinterväglag.

Annons

Tre nyinförda ringlinjer och ett busscenter har fått bussresandet i Söderhamn att nå toppnivåer. X-trafiks senaste statistik visar en 80-procentig ökning. Men hur många fler resenärer det blivit är oklart, statistiken visar endast resor.

– Även om vi inte hade några uppsatta mål kan vi konstatera en stor ökning av kollektivt resande på oväntat kort tid, säger infrastrukturansvarige Johnny Olofsson, Söderhamns kommun.

Det nya busscentret på Södra Hamngatan väcker irritation. Folk tycker det är trångt med uppställda bussar, som dessutom skymmer sikten. Dessutom är resenärer som korsar Södra Hamngatan en trafikfara.

Vad kan ni göra åt det?

– Om det är trångt eller inte trångt vet jag inte, men när en buss svänger ut har den företräde. Det finns två förhöjda övergångsställen där, och visst skulle vi kunna reglera detta med trafikljus, men när vi nu fått en stor bussomstigningsplats måste bilisterna börja ta hänsyn till oskyddade trafikanter. Kommunen kan inte alltid vara ansvarig.

Busschauffören Fredrik Andersson håller med om att det kan bli trångt.

– När vi som kör landsortsbussar väntar in stadstrafiken står vi längs S. Hamngatan, ibland tre-fyra bussar på rad. Då blir det trångt om bilar ska mötas. Kommer dessutom bussar på väg ut från centrum ryms inte mötande bilister.

Mer läsning

Annons