Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tågen 83 000 timmar försenade

Den svåra vintern ledde till att svenska tåg försenades med totalt 83 000 timmar enligt Trafikverket. Samtidigt konstaterar de att hälften av förseningarna hade kunnat besparas genom investeringar.

På X-trafik anser man att bristen på information till resenärerna var det allvarligaste.

Annons

På X-trafik har man inga uppgifter om hur många timmar tågen var försenade, däremot finns det statistik på punktligheten. Normalt går tågen som de ska till 92-94 procent. I februari var den siffran nere på 68,8.

- Det handlade om allt från växelfel, påkörda älgar, till ledningar som inte fungerade på grund av all snö. För tågtrafiken var det en riktigt svår vinter, säger företagets vd Matts Hildebrand.

I dag finns det siffror som visar att samhällets kostnader hamnade på runt tre miljarder kronor, men då är bara de direkta konsekvenserna som exempelvis lagerkostnad för försenat gods och personalkostnader inräknade.

Enligt Trafikverket hade dock hälften av förseningarna kunnat besparas samhället genom investeringar.

Bland annat anser de att en bättre trafikledning kan ge stora effekter, liksom investeringar i infrastrukturen. När det handlar om information till resenärerna behövs det också stora förändringar.

Det är Matts Hildebrand beredd att skriva under på:

- Som jag ser det var det en av vinterns allvarligaste brister. Resenärerna måste få reda på mer exakt när tågen går och inte går. De måste även få snabb information om det finns tillgång till alternativa resesätt. Resenärerna ska helt enkelt inte behöva vara osäkra om vad som ska hända.

Själv tror han att förståelsen skulle ha varit betydligt större om resenärerna hade fått rätt information från början.

Mer läsning

Annons