Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Swedbank säljer sitt kontor i Söderhamn

/
  • Bankkontoret på Kungsgatan har nu en ny ägare, men Swedbank kommer att ta emot sina kunder där även i framtiden.

Swedbank säljer sitt kontor på Kungsgatan i Söderhamn. Enligt kontorschef Sara Åhnstrand kommer försäljningen inte att påverka servicen till kunderna.

Annons

På Swedbanks kontor i Söderhamn byggs lokalerna om och bakgrunden är en försäljning av själva fastigheten till fastighetsbolaget Husö fastighets AB. Bankens kontorschef Sara Åhnstrand vill inte ställa upp på en telefonintervju, men svarar på några frågor per mejl till helahälsingland.se

Varför säljer ni fastigheten?

"Banken ser ingen anledning till att äga de fastigheter vi har kontor i. Genom att sälja till en kompetent fastighetsägare kan vi koncentrera oss på att ge Söderhamnsborna den allra bästa bankservicen. Det är inget snabbt beslut utan det har diskuterats några år."

Läs också: Äldre drabbas när allt färre banker hanterar kontanter

Vad händer med kontoret på Kungsgatan?

"Swedbanks kontor i Söderhamn kommer att finnas kvar i samma hus och vi bygger nu om lokalerna så att de blir mer anpassade efter kundernas behov idag och i framtiden. Servicen till kunderna kommer inte att påverkas av att vi säljer fastigheten."

Ledare: Ansvarslösa banker

Kommer man i fortsättningen kunna komma in till kontoret och göra sina bankärenden?

"Absolut! Alla kunder är välkomna till oss på kontoret i Söderhamn. Idag väljer kunderna att mer och mer göra sina ärenden på annat sätt än på kontoret, till exempel i internetbanken, mobilbanken eller telefonbanken. Men självklart kommer de kunder som vill komma in på kontoret och göra sina ärenden hos oss kunna göra det också. Kunden väljer själv var den vill göra affärer med oss."

Läs också: "Unga vill lära sig mer om ekonomi"

Vad för typ av service kommer finnas kvar i Söderhamn?

"Kontoret kommer att ha personlig service, självbetjäning i våra digitala kanaler samt mer kvalificerad rådgivning. Precis som vi har idag. Planen är att ha nya lokalen klar till april 2016."

Ni har tidigare skickat ut ett brev (151005) med information till era kunder som har ett bankfack om att man omgående säger upp alla bankfack. Varför sägs de upp?

"Våra kunder efterfrågar inte alls bankfack i samma utsträckning som tidigare. Det senaste året har bara en fjärdedel av facken varit uthyrda."  

Har avlutningen av bankfacken något med fastighetsförsäljningen att göra?

"Nej, det är ett resultat av den minskade efterfrågan."

Vad är rådet till de kunder som tidigare använt bankfacken hos er att göra nu istället?

"I det brev vi har skickat till våra kunder med beskedet att bankfacket kommer att avslutas finns erbjudanden om alternativa lösningar. Man kan till exempel använda sig av Testamentsbanken för att förvara viktiga dokument digitalt, eller köpa ett eget kassaskåp istället för att betala hyra för ett. Känner man sig osäker så är man välkommen in till oss så berättar vi mer om vilka alternativ som finns."

Mer läsning

Annons