Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Stark kritik mot inflyttarservice

/

Tre chefsbyten, fyra omlokaliseringar och en borttappad budget. Det är några anledningar till att projektet Inflyttarservice inte nått ända fram.

– Jag har känt mig bakbunden, skriver projektledaren Marlene Rådström i sin rapport.

Annons

Under 2009-2010 signalerade framför allt företag i Söderhamn att behovet av att ta omhand om nyinflyttade Söderhamnare var stort. Enligt dem var det svårt att hitta rätt kompetens inom kommunen och att sedan få nyinflyttad arbetskraft att bo kvar på orten.

Därför startade Söderhamns kommun projektet Inflyttarservice vars syfte var att slussa in de nyinflyttade i samhället, få dem att känna sig välkomna och vilja bo kvar – på lång sikt.

Projektet sjösattes hösten 2010 och Marlene Rådström valdes till projektledare.

Men redan när hon tillträdde sin tjänst hade det börjat storma kring Inflyttarservice. Kritikerna menade att syftet var otydligt, målgruppen inte definierad och att projektet saknade styrka.

Nu har projektledaren Marlene Rådström skrivit färdigt sin rapport från det 18 månader långa uppdraget, varav det ännu kvarstår några månader.

I den riktar hon skarp kritik mot hur Söderhamns kommun hanterat projektet. Enligt rapporten har projektet kantats av kortsiktiga lösningar.

Under det första halvåret hade tre olika chefer det yttersta ansvaret för projektet. Under samma tid blev Marlene Rådström tvingad att byta arbetsplats tre gånger – och så sent som i april i år flyttades hennes arbetsplats en fjärde gång.

I sin analys skriver Marlene Rådström att målgruppen varit oklar, att det funnits en osäkerhet kring servicens fortlevnad, att det saknats en omkostnadsbudget och att projektet inte varit förankrat i kommunens enheter och bolag.

– Detta sammantaget har lett till att trovärdigheten i projektet har ifrågasatts, vilket i sin tur har resulterat i att det har funnits svårigheter i att finna samarbeten, att bli hörd och att bli uppfattad som en seriös service, skriver Marlene Rådström.

Gunnar Olsson, chef för kommunens strategi- och tillväxtenhet, är för den som har ansvaret för projektet i dag. Han håller med om mycket av kritiken och anser att projektet fick en olycklig start.

– Sedan har vi haft olika bilder av hur projektet skulle utvecklas, vilket har gjort att Marlene Rådström hamnat i kläm, säger han.

Han tycker emellertid att Marlene Rådström har gjort ett bra jobb utifrån förutsättningarna.

Mer läsning

Annons