Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Stål: Den enda rimliga åtgärden

/
  • Kattegatt var för tung i för dåligt skick för att lyftas upp i ett stycke. Istället fick grävmaskinerna plocka sönder trålaren i mindre delar.
  • Spillrorna efter Kattegatt har under helgen sorterats och ska köras till återvinning.

Sagan om Kattegatt har nått sitt definitiva slut. Vraket blev varken någon dykattraktion eller något forskningsobjekt. Under fredagen plockades den gamla trålaren upp ur vattnet och förvandlades till kaffeved.

Annons

- Vi bedömde att det här var den enda rimliga åtgärden att göra i det här läget, säger Lars Stål, teknisk chef hos Söderhamns kommun.

Tidigare har kommunen haft planer på att sänka båten ute på djupt vatten och göra den till ett utflyktsmål för dykare. Man har även förhandlat med Sjöhistoriska museet i Stockholm, som var intresserade av att använda Kattegatt som ett forskningsobjekt där nedbrytningsprocessen av en sänkt båt skulle studeras.

Att de planerna gick om intet beror enligt Lars Stål på att sådana lösningar skulle dra ut för mycket på tiden.

- Då skulle hon fått ligga vid kaj en säsong till och vi bedömde att det var stor risk att hon skulle sjunka ännu en gång i vinter.

Det skulle i sådana fall ha inneburit att trålaren hamnade på åbotten en tredje gång. En risk man från kommunens sida inte var beredd att ta.

Men för Lars Ståls egen del var det inte utan sorg i hjärtat han såg Kattegatt plockas sönder.

- Personligen hade jag kanske önskat ett annat slut. Den här båten var ett stycke historia och ett gediget hantverk. Så det kändes lite tungt när grävmaskinen gick lös på henne. Men det känns faktiskt ändå bra att vi har gjort ett avslut, säger Lars Stål.

Nu återstår bara en hög med bråte som ska sorteras upp efter material och köras till återvinning. Senast under måndagskvällen beräknas avstädningen av resterna vara klar.

Det enda som sparas åt eftervärlden är båtens propeller.

- Den har en väldigt fin form och kan nog finna sin plats som prydnad någonstans i hamnen, säger Lars Stål.

Mer läsning

Annons