Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Sopor upprör hyresgäster

/
  • Hyresgästerna Bo Nyström och Ingemar Forsell har tröttnat på nedskräpningen vid Norrberget.

Varje dag samlas fulla soppåsar på hög vid Norrbergets entréer. Nu har två hyresgäster tröttnat på snusket.

– Det har aldrig varit värre än nu, säger Ingemar Forsell.

Annons

Trots att det blåser kraftigt går det inte att undvika soplukten vid entrén till ett av Norrbergets kvarter. Bredvid trappen, mitt emot sopnedkasten i den vita tegelstensväggen, har flertalet överfulla soppåsar slängts på hög. Bredvid skräpet står en uttjänt mikrovågsugn.

För hyresgästerna Bo Nyström och Ingemar Forsell är det en vanlig syn – och nu har de tröttnat på nedskräpningen.

– Folk tror att vi bor på Långtå, säger Bo Nyström.

– Gästerna frågar oss hur vi ens kan bo här, fyller Ingemar Forsell på.

Bo Nyström har påtalat problemet hos fastighetsägaren Faxeholmen vid ett flertal tillfällen. Han har även kontaktat kommunens Bygg- och miljöförvaltning för att få ett slut på nedskräpningen. Men hittills har ingenting hjälpt.

Leif Pantzare är Faxeholmens boservicechef. Han är väl medveten om problemet och berättar att de får städa vid soprummen flera gånger i veckan, ibland flera gånger om dagen.

– Det är problem med sophanteringen på flera av våra områden, men Norrberget är värst, säger han.

Fram till dess att fastighetsbolaget hittat en lösning på problemet hoppas Leif Pantzare att alla hyresgäster hjälps åt att förbättra situationen.

– Ser man en granne som slänger soporna på marken bör man tala att personen gör fel. Jag hoppas alla hjälps åt att stävja problemet, säger han.

Mer läsning

Annons