Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Sociala medier som pedagogiskt verktyg

/

Läraryrket har fastnat i gamla traditioner. Enligt föreläsaren Alastair Creelman är det dags att fler sociala medier införs i undervisningen.

– Man gör inte sitt jobb om man ignorerar den tekniska utvecklingen, säger han.

Annons

Han pratar inför ett hundratal lärare i Söderhamn men hans ord kan höras av hela världen. Det är en heldag med föreläsningar och diskussioner kring användandet av sociala medier i läraryrket. Alastair Creelman arbetar vanligtvis på Linnéuniversitetet i Kalmar med omvärldsbevakning och flexibelt lärande. I över sju år har han föreläst om sociala medier, som han tycker att skolvärlden är mycket dåliga på att använda sig av.

– Genom bara några klick kan man få kontakt med en skola på andra sidan jorden, eller få in en expert i klassrummet. Det kan inte underskattas, säger han.

Flera av lärarna i gruppen är överens om att det saknas resurser i skolorna för att kunna införa sociala medier i undervisningen.

– Det låter väldigt bra allt det där, men det är många praktiska saker som inte skulle fungera, säger Bengt Rönström, lärare för Östanbogruppen.

– I vår datasal får det inte plats med en hel klass, säger Helena Fernlund som undervisar på Bergviksskolan.

En lösning på resursbristen enligt Alastair Creelman är att utnyttja den teknik som redan finns i många ungdomars ägo. Förr satt man och klottrade på papper när lektionen var tråkig. Nu tar man fram mobilen för att lindra tristessen.

– Telefoner idag är som små datorer. Istället för att förbjuda dem bör man använda dem i undervisningen, säger han.

Mer läsning

Annons