Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Slutstationen för snön

/

Snö, snö och mera snö. Vintern har bjudit skidfantasterna på en fantastisk säsong.
För många yrkesgrupper och andra privatpersoner är himlens vita puder mer ett irritationsmoment.
På snötippen, där majoriteten av all bortforslad snö i slutändan hamnar, har vintern inneburit långa arbetsdagar och ett intensivt arbete.

Annons

Snöröjarna har haft en hektisk vinter och många arbetstimmar har lagts ner på att göra framfarten för kommunens invånare så smidig som möjligt. Men all bortplogad snö måste också ta vägen någonstans. Den hamnar i slutändan på snötippen i Söderhamn.

Det är sen eftermiddag och solen skiner över snötippen. En aldrig sinande ström av lastbilar rullar in och en efter en tömmer av sin last. Det gäller att passa på att få bort så mycket snö som möjligt när snöandet tagit en tillfällig paus.

Robin Hellström hoppar in och kör extra när snökanonen inte kräver hans närvaro på gatorna.

– Vanligtvis plogar jag men nu när det inte snöar hoppar jag in och kör lite extra här. Det är mycket snö att få bort, säger han.

Med sina 20 år tillhör han det yngre gardet och han trivs med tillvaron bakom ratten. På en dag avverkar han runt 15 vändor till snötippen. På varje last får han med sig runt 20 kubik.

– Det blir lite snö på en dag, säger han och skrattar.

Åke Norman spenderar hela dagarna på snötippen. Med hjälp av traktorn plogar han och skyfflar undan snön så att lastbilarna kan komma så nära den branta kanten som möjligt, och dumpa snön där. Men det är inte bara plogandet som ingår i hans arbetsuppgifter.

– Det är mycket mer än att bara ploga bort snö. Det ska vattnas och sandas också. Jag måste ha på vatten på kanterna, så att kanten blir hård. Annars bär inte snön för lastbilarna, säger han.

Vattnet förvarar han i en tank på tippen. När den är tom får han bege sig till brandstationen för påfyllning. En normal arbetsdag blir lång, när vi träffar Åke Norman har han varit på plats på tippen sedan klockan tre på morgonen. Och han rundar inte av förrän vid fyra-tiden på eftermiddagen. Ett krävande arbetspass på 13 timmar börjar närma sig sitt slut.

– Vi lär försöka hinna med att få bort så mycket som möjligt nu när det inte snöar, så det blir ganska långa dagar.

Mer läsning

Annons