Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Skriftliga omdömen har brister

Sveriges skolor kritiseras av Skolverket för stora brister i de skriftliga omdömena som ges till grundskolans elever.
– Jag har läst kritiken, och kan bara säga att hos oss fungerar det bra. Men vi kan bli bättre, säger Carin Mellqvist, rektor.

Annons

De skriftliga omdömena ska knytas till elevernas individuella utvecklingsplaner (IUP). Fokus ska ligga på vad eleverna har lärt sig, hur väl de har uppfyllt skolans mål och vad skolan ska göra för att eleverna ska kunna prestera mera.

Skolverkets rapport visar att många skriftliga omdömen innehåller värderingar av elevernas personliga egenskaper, attityder och uppförande. Med tanke på att dessa omdömen är allmänna handlingar – precis som betyg – är det en stor brist. Och många omdömen tar fasta på vad eleverna och föräldrarna bör göra i stället för vad skolan ska göra.

På Norrtullskolan är de skiftliga omdömena fokuserade på vad eleverna har lärt sig och hur de ligger till gentemot målen.

– Det är viktigt att de får den återkopplingen, och jag tycker att de skriftliga omdömena fungerar bra hos oss nu, säger rektor Carin Mellqvist, Norrtullskolan.

Mer läsning

Annons