Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

"Skillnaderna är för stora – skolan måste förstatligas"

/
  • Stefan Spansk är lokalordförande för Lärarnas Riksförbund i Söderhamn. Han menar att de stora skillnaderna inom skolan är orimliga och orättvisa.

En ny sammanställning från Lärarnas Riksförbund visar att det skiljer sig mycket mellan skolor runt om i landet. Och av landets 290 kommuner placerar sig Söderhamn på plats 260 i rankingen.
– Skolan måste förstatligas, säger lokalordförande Stefan Spansk.

Annons

Lärarnas Riksförbund har rankat kommunerna efter fem parametrar: Elevresultat, likvärdighet mellan pojkar och flickor, lärarlöner, behörighet och resursanvändning.

Resultatet visar att det är stora skillnader mellan skolor och att det är eleverna i de mindre kommunerna som är de största förlorarna. I Danderyd når till exempel 93 procent av eleverna målen i årskurs nio medan bara 65 procent av eleverna i Ovanåker gör det.

I Hälsingland är det Ovanåker som klarar sig bäst i den totala rankingen på en 181:a plats. Därefter kommer Ljusdal på plats nummer 237, Hudiksvall, 252, Söderhamn, 260, Nordanstig, 274 och Bollnäs på plats 285 med bara fem kommuner bakom sig.

För Stefan Spansk som är ordförande i Lärarnas Riksförbund i Söderhamn är det ingen rolig läsning.

– Det pratas om att vi ska bli Sveriges bästa skola, då har vi lite att jobba med om vi säger så.

Han menar att skillnaderna är orimliga och orättvisa, att det inte ska behöva vara så att ett barn med speciella behov inte kan få det på grund av att han eller hon inte bor i en rik kommun eller storstad.

– För att jämna ut skillnaderna måste det till en ökad statlig styrning av skolan. Den frågan kommer vi att driva på riksplanet. Redan nu vet vi att majoriteten inom skolvärden tycker så, vi vet också att vi har en stor del av allmänheten med oss, säger Stefan Spansk.

Ledare: Tafsa inte på det fria skolvalet!

Vad kan ni göra lokalt då?

– Det viktigaste är att få tag i behöriga lärare och för att få hit dem kan vi bara konkurera med lönerna. Just nu kan lärarna välja och vraka bland tjänster, men ingen tar ett jobb där lönen är låg, säger Stefan Spansk.

Thomas Hartikainen är chef för utbildningsförvaltningen i Söderhamns kommun. Han har inte tagit del av Lärarnas Riksförbunds ranking, men säger att det förekommer flera olika rankningar med olika utgångspunkter utifrån vem som ställer frågorna.

– Det finns ingen stolthet i att befinna sig i den nedre delen av listan. Men vi har valt att gå efter SKL:s öppna jämförelser som är en stor och omfattande undersökning som genomförts sedan 2007. På den listan har vi klättrat från 286:e till dagens 156:e plats under tre år, säger Tomas Hartikainen.

Det menar han visar att de insatser som bland annat sätts in på lärarsidan har gett resultat.

– Jag lyssnar hela tiden på rektorerna och det finns inget som känns oroväckande just nu. Jag kan också respektera att Lärarnas Riksförbund tar upp lönefrågan i sin ranking där Söderhamn tydligen hamnade på plats 176. Men man ska också komma ihåg att under den senaste avtalsrörelsen var vår kommun en av dem som höjde lärarlönerna mest, säger Tomas Hartikainen.

Frågan om ett förstatligande av skolan är däremot inte hans bord som tjänsteman.

Alexandra Gard (S) är ordförande för barn- och utbildningsnämnden. Precis som Tomas Hartikainen tycker hon att det är svårt att dra några slutsatser av rankingen. Hon tycker heller inte att skillnaderna inom skolan handlar om ett förstatligande eller inte.

– Numera är det upp till varje kommun att fördela pengar efter socionomiska effekter. Det innebär till exempel att om det finns ett finns en ort med många lågutbildade föräldrar så sätter man in mer resurser på skolan där. Vi kan alltså styra utifrån våra egna problem och förutsättningar, säger hon.

Mer läsning

Annons