Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Så skitig är din favoritrestaurang

Det är skitigt i Söderhamns restaurangkök. Det visar årets hittills genomförda inspektioner.

– Det är vanligt att vi har något att anmärka på, säger miljöinspektör Lena Haglund.

Annons

Livsmedelslagen styr hur restauranger ska hantera råvaror och hur lokalerna där maten tillagas ska se ut. Det ska borga för god hygien och hög kvalitet på den mat vi betalar för.

Men ibland innebär en lag inte mer än att gästerna vaggas in i en illusion av trygghet.

För när Söderhamns-Kuriren gått igenom samtliga protokoll från inspektioner på restauranger i Söderhamns kommun under 2011 går det att konstatera att alla restauranger har brister.

Fram till den sista augusti i år har bygg- och miljökontoret i Söderhamns kommun genomfört 29 inspektioner. Alla utom en skedde oanmält.

Bristande livsmedelhantering och dåligt rengjorda lokaler var två punkter som nästan samtliga restauranger fick anmärkningar på.

Några av de mest anmärkningsvärda bristerna var musspillning i kök, mögel i kyl och frys, flugor, mygg och knott i köket, ruttna grönsaker, utgångna varor, risk för skadedjur i maten, bristande kunskaper om livsmedelshantering och mat som förvarades i fel temperaturer.

Av de restauranger som inspekterats i år är det bara ett fall där anmärkningarna var så grova att inspektören ansåg att akuta åtgärder var nödvändiga.

Det specifika fallet berörde restaurangen vid Coop, på E-center, som efter problem med möss fick stänga.

Vad kan leda till att ni tvingar en restaurang att stänga?

– Om det finns skadedjursproblem i lokalerna kan det vara skäl att stänga, säger Lena Haglund.

Den vanligaste anmärkningen är att lokalerna är dåligt rengjorda.

Hur skitigt är det när ni anmärker på städningen?

– Det är tillräckligt smutsigt för att det ska synas med blotta ögat.



Mer läsning

Annons