Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Så påverkas Söderhamn av dokusåporna

/
  • Lyxfällans Patrick Grimlund och Magnus Hedberg hjälper personer med trasslig ekonomi.

Raserade ekonomier fås på fötter, struliga pojkvänner blir svärmorsdrömmar och sunkiga hak förvandlas till fina restauranger.

Dokusåpainspelningarna har duggat tätt i Söderhamn de senaste åren.

Frågan är varför - och hur kommunen påverkas av uppmärksamheten.

Annons

Under 2011 figurerade många söderhamnare i olika dokusåpor där privata problem får en lösning. Lyxfällan hjälpte Kerstin Österberg att få ordning på en knackig ekonomi, och även det unga paret Linnea och Micke fick hjälp av samma program.

Under hösten har Christian Ståhlberg suttit i skolbänken på ett slott i Frankrike för att lära sig att bli en bättre och mer ansvarstagande pojkvän, och allt visades på bästa sändningstid i TV3.

Hur Söderhamns image påverkas av att ofta synas i sammanhang där icke-fungerande saker måste fixas av tv-experter är svårt att säga, tycker Tove Stenquist, tillförordnad informations- och marknadschef.

- Vi hamnar på kartan på något sätt. Man känner igen namnet Söderhamn när det nämns. Sen vad det får för effekter är svårt att ha någon uppfattning om.

Det sägs att all pr är bra pr, men det behöver inte bara vara positivt att synas i tv i dokusåpasammanhang, tror Tove Stenquist.

- Men jag hoppas att den som tittar på programmet tänker längre än så.

Hon fortsätter:

- Det vore ju önskvärt att vi figurerade i andra program i större utsträckning. Som här om året då vi var med i Antikrundan, och så har det varit flera olika skärgårdsprogram.

På relativt kort tid har flera produktionsteam varit i Söderhamn och spelat in olika dokusåpor. Det är lite för många gånger för att vara en slump, tycker Tove Stenquist.

Nicke Johansson är informationsansvarig på Meter tv, som producerar Lyxfällan. Han säger så här:

- Jag kan inte tänka mig att det är en medveten satsning. Det är inte så lätt att hitta personerna och det är mycket som ska stämma. Jag tror inte att vi koncentrerar oss på speciella områden utan vi vill snarare ha spridning.

Bilden bekräftas av ansvariga på TV3. Att två program under förra säsongen spelades in i Söderhamn var en ren slump. Fall väljs ut bland de anmälningar som kommer in från personer runt om i landet.

Kommuner har ofta en övertro på vad exponering i tv-rutan kan göra för varumärket. Det säger Ulf Dahlqvist, är varumärkeskonsult vid Gullers grupp i Stockholm.

- Jag brukar fråga folk om de kommer ihåg var Melodifestivalens andra chansen sändes förra året. De flesta vet inte det. Det är stora och dyra satsningar, men det ger sällan några långvariga effekter.

Samma resonemang går att använda på dokusåpor av typen Lyxfällan. Ulf Dahlqvist tror inte att människor runt om i Sverige blir negativa till Söderhamn bara för att stan dyker upp några gånger i mindre smickrande dokusåpasammanhang.

Ulf Dahlqvist tror att om man har en stark varumärkesplattform och en klar bild av hur man vill att kommunen ska uppfattas så kan upprepade negativa exponeringar påverka den bilden. Men inte många har utarbetat en så stark profil.

- Problemet för Söderhamn som för de flesta av landets kommuner är att man inte finns, man står inte för några värden. Det är ett större problem än att det sägs dåliga saker. I ett bredare perspektiv så är nästan all reklam bra reklam för Söderhamn.

Mer läsning

Annons