Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Så är reglerna för cyklisten

/
  • På ett markerat övergångsställe ska en cyklist kliva av cykeln och gå över vägen. Om det finns vita fyrkanter bredvid ränderna får man dock cykla över.

Bilister ska stanna för gående vid övergångsställen - men vad är det som gäller för cyklister?

- Det är förbjudet att cykla på övergångsställen, säger Erling Arvidsson vid trafikpolisen Gävleborg.

Annons

Förra veckan blev en cyklist påkörd i centrala Söderhamn. Olyckan skapade en diskussion på www.helahalsingland.se om vad som gäller för cyklister vid övergångsställen. "Varför stannar vissa bilister för cyklister när lagen gäller gående?" skriver till exempel signaturen Trist Bilist.

Erling Arvidsson är tillförordnad chef för trafikpolisenheten i Gävleborg. Han påpekar att det är olagligt att cykla över ett övergångsställe - där ska cyklisten kliva av cykeln och leda den över vägen.

Finns det vita fyrkanter bredvid de långsmala strecken vid övergångsstället blir det en annan sak. Då är det en cykelöverfart och ett annat regelverk träder in.

- På en cykelöverfart är det ett delat ansvar, säger Erling Arvidsson.

Johnny Olofsson, kommunens infrastrukturplanerare, förklarar att man är restriktiva med att sätta ut cykelöverfarter i Söderhamn. Och det är för att öka trafiksäkerheten.

Han medger att det blir en inskränkning av cyklandet när det inte finns cykelövergångar, och att det ställer högre krav på cyklisten.

- Det kan vara dåligt att ha cykelöverfarter, olycksrisken blir för stor. Vi vill inte ha olyckor som den här om dagen.

Övergången vid Källgatan, där olyckan skedde, har markeringar för cykelöverfart, något den haft i många år. Johnny Olofsson tror inte att det är något bra lösning att ta bort markeringarna.

- Folk lever kvar i gamla vanor. Det är svårt att ta bort, betydligt enklare när man bygger nytt.

Det är inte helt lätt att säga vem som bär ansvaret om en olycka mellan en bil och en cykel inträffar, även om den sker på ett vanligt övergångsställe.

- Det är förbjudet att cykla på ett övergångsställe, men samtidigt ska en bilist kunna stanna för allt som kliver ut i gatan. Så det blir ofta en delad skuldbörda, säger Erling Arvidsson.

Johnny Olofsson efterlyser mer respekt mellan alla olika trafikanter.

- Bilisten måste ta större ansvar - och cyklisten och gångtrafikanten måste förstå att bilar är hårda och inte kasta sig ut i korsningar.

Mer läsning

Annons