Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Pedagog med rockstjärnestatus gästade Söderhamn

/
  • James Nottingham, världsledande pedagog från Storbritannien.
  • Det var fullsatt i röda rummet när James Nottingham föreläste.

James Nottingham, världsledande pedagog och ansedd som en “rockstjärna i utbildningssammanhang” gästade i veckan Söderhamns skolforum. Han pratade om vikten av att barn måste förstå att utmaning är något bra.

Annons

För tredje året i rad har Skolforum ägt rum i Söderhamn, en tredagarskonferens för lärare och skolledare från hela kommunen. I år var temat “Undervisningens möjligheter och utmaningar” och det största namnet som föreläste var James Nottingham, skolutvecklare och författare från Storbritannien

Inför ett fullsatt Kulturens Hus föreläste James Nottingham om utmanade undervisning. Det var en blandning av teorier och konkreta tips, och publiken skrattade mycket åt hans livfulla exempel och roliga historier som han konkretiserade innehållet med. Något han betonade under föreläsningen var hur man måste hjälpa barnen att förstå att utmaning är något bra. Poängen med undervisningen ska vara att barnen själva får uppleva “eurekaögonblicket” och inte att läraren ska ge alla svar.

– Det har varit mycket skratt och igenkänning, säger Göran Hånell, en av arrangörerna. Han är en riktig rockstjärna i utbildningssammanhang så det är stort att han är här.

Sofie Ilstad, klasslärare på Stråtjäraskolan tyckte att föreläsningen levde upp till förväntningarna. I hennes klass håller man redan på att integrera Nottinghams teorier i undervisningen och skickar även ut information till föräldrarna om de nya arbetssätten.

– Vi har bland annat arbetat med statiskt och dynamiskt tänkande. Det gäller att få eleverna att känna att det är okej att misslyckas. Många elever stirrar sig blinda på exempelvis glosförhör, vilket är något vi vill ändra på. Vi försöker få dem att förstå att man inte alltid måste få alla rätt, och att alla rätt inte heller alltid är ett bevis på att man kan allt man ska kunna. Man får inte vara rädd för att göra fel, det är då man lär sig.

Carin Engblom, rektor på Stenbergaskolan i Ljusne var också väldigt nöjd med dagen.

– Jag tar med mig ett nytt förhållningssätt till kunskap och hur man pratar om kunskap med eleverna. Hur viktigt det är att ständigt utvecklas, bli utmanad och att lära tillsammans. Att fråga en kompis om hjälp behöver inte vara fusk, det kan vara det samarbete som behövs för att alla ska förstå.

James Nottingham var nöjd med responsen han mötte från publiken. Han tyckte att de var väldigt trevliga, och även om han inte förstod vad de sagt till varandra under diskussionerna så tyckte han efter vad han lyckats avläsa från kroppsspråk och ansiktsuttryck att alla hade verkat väldigt engagerade.

Slutligen ville han att besökarna skulle fundera över hur de agerade i skolan efter den här typen av konferens. Han varnade för att prova tio nya saker i en vecka och sedan ge upp.

– Välj en ny grej, som ni tror kommer fungera, och håll er till den. Gör det i en månad. Sedan – om ni kommer ihåg något mer – tar ni nästa nya grej, men inte förrän ni låtit det första bli en del av er repertoar.

Mer läsning

Annons