Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ockelbo nästa för dubbelspår

Inom kort ligger förstudien för bansträckan Kilafors-Holmsveden på Banverkets hemsida. Nu riktar verket blickarna söderut, mot nästa "flaskhals": Ockelbo–Mo Grindar.

Annons

Våren 2010 kan upprustningen av gamla länsbanan, sträckan Söderhamn/Holmsveden–Kilafors, påbörjas. Ett ny- och ombyggnadsprojekt i storleksordningen 700 miljoner kronor.

När bygget är klart efter två–tre år har man genom en avledning av den ökade godstrafiken blivit av med en "flaskhals" för persontågstrafiken på Ostkustbanan mellan Söderhamn och Gävle.

Men alla "flaskhalsarna" är därmed inte borta. Nu har Banverket kastat sig över nästa projekt: Ockelbo–Mo Grindar, i Gästrikland. Det är en sträcka på ynka sju kilometer, men som "kork" betraktad så besvärande att man nu startar en förstudie kring hur den ska opereras bort genom utbyggnad till ett dubbelspår fram till södra växeln på Ockelbo station, där dagens bana delas i riktning mot Gävle, respektive Storvik.

Bakom behovet av ökad dygnskapacitet ligger byggandet av Botnia- och Ådalsbanorna. När dessa tas i trafik ökar trycket på Ostkustbanan, OKB. För att få en snabb och tät persontrafik på OKB, ska godståg länkas över till Norra Stambanan, med Söderhamn som knutpunkt, via Kilafors mot Storvik. Godstågen fortsätter därefter söderut på olika stråk, till Västkusten, eventuellt vidare till övriga Europa.

Mer läsning

Annons