Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ny chef på Migrationsverket: "Det kräver empati och respekt"

/
  • – Asylsökande flyr från en kris och lever fortfarande i en kris när de kommer hit och väntar på sitt besked. Det kräver mycket empati och respekt av personalen som möter dem, säger Jennie Blomstrand.
  • Efter högt tryck på migrationsverket i Hälsingland behövde de en till enhetschef. Nu delar Lars Ulander rollen med Jennie Blomstrand.

När trycket blev för högt på Hälsinglands mottagningskontor behövdes en till chef. Jennie Blomstrand har fått den nya rollen på Migrationsverket i Söderhamn.

Annons

På anslagstavlan sitter ett par papper fastnitade med röda nålar och i fönstret har någon lämnat kvar en lika röd adventsljusstake. Det är Jennie Blomstrands fjärde dag på jobbet och än har inga personliga saker hunnit upp på bord och väggar.

– Det här ska bli jättekul och spännande! Jag ser fram emot att jobba med personalen och att skapa värde för dem vi är till för, säger Jennie Blomstrand.

Läs mer: Barn- och ungdomsvården: Brister redan innan flyktingvågen

När belastningen blev för hög på Migrationsverkets mottagningskontor i Hälsingland och personalen blev fler, behövde enheten delas upp i två – kontoret i Söderhamn som nu leds av Jennie Blomstrand, och övriga Hälsingland där Lars Ulander är enhetschef. Cheferna får ha max 25 medarbetare för att kunna utöva ett nära ledarskap. Efter uppdelningen har Blomstrand och Ulander ändå omkring 30 var.

Läs mer: Städade upp efter äggkastning på Migrationsverket: "När de hjälper oss vill vi hjälpa dem"

På mottagningskontoret tar de inga beslut om vilka personer som får stanna i Sverige. De tar emot dem, försöker svara på deras frågor och ser till att de har tak över huvudet och mat för dagen.

Detsamma gäller för Lars Ulanders enhet. Där utvecklar de just nu en mobil grupp som ska åka ut till de olika asylboendena i övriga Hälsingland, så att de slipper ta sig till Söderhamn. Jennie Blomstrands uppgifter är bland annat att coacha och stödja personalen så att de klarar av att utföra sitt arbete.

– Just nu är det tufft. Arbetet tar tid på grund av den exceptionella tillströmningen av människor under hösten, säger hon.

Än är det för tidigt för att hon ska veta hur hennes arbete rent praktiskt kommer gå till, men en sak är hon säker på:

– Det kommer att krävas ett nära samarbete med Lars enhet eftersom vi har ett gemensamt uppdrag. Vi får inte bli två olika stuprör och bygga upp murar runt våra avdelningar. Vi ska klara vårt uppdrag tillsammans, säger hon.

Läs mer: Migrationsverkets chef: "Kan förstå att man känner en oro"

Jennie Blomstrand kom i kontakt med ämnet även under sina 21 år på socialtjänsten, som bland annat ordnar boende åt ensamkommande flyktingbarn. Där var hon chef i mer än tio år innan hon nu började på Migrationsverket.

– Det var också spännande, och det kommer förmodligen bli många snarlika uppgifter. Att få människor att orka arbeta när de får en tung arbetsbelastning. Jag tycker att Migrationsverket är en spännande arbetsplats- och givare med många utmaningar. Framför allt sedan hösten. Jag tycker också om sättet att arbeta här. Att man sätter människan, kunden, i fokus så att de får ett mervärde av att besöka oss, säger Jennie Blomstrand och fortsätter:

– Alla människor ska bli bra bemötta när de besöker en myndighet. Asylsökanden är väldigt utsatta och kommer redan från en svår situation. Vi behöver ha förståelse för hur tufft och svårt det kan vara för dem under väntan på beslut. Det kräver mycket empati och respekt, säger Jennie Blomstrand.

Mer läsning

Annons