Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

När katastrofen är ett faktum

/
  • Åtta minuter, inte mer, och hela räddningsaktionen är över. Helikopterpersonalen var nöjd med din insats. Runt 130 gånger om året är de ute i skarpt läge.
  • Ytbärgare Johan Lindgren tar upp en av de nödställda i helikoptern.
  • Vinschteknikern Assar Eklund och ytbärgare Johan Lindgren gör sig beredda.
  • Mats Rönnquist och Henrik Persson lade sig i vattnet frivilligt för att bli uppvinschade av räddningshelikoptern.

Fyra personer ligger i det iskalla vattnet utanför kajen i Stugsund. Men räddningen är på väg. Helikoptern har lyft och där ute kretsar sjöräddningssällskapets båt.

Den här gången är det övning – men kunskap är ett måste då olyckan inträffar.

Annons

Det är fredagsmorgon men på kajen i Stugsund är det full aktivitet. Där finns räddningstjänsten, ambulanspersonal, lotsen, Sjöfartverket och Sjöräddningssällskapet. Utbildad personal som måste finnas där när olyckan till havs inträffar.

Alldeles vid kajkanten har räddningshelikoptern från Stockholm nyss gått ner för landning.

- Det här är vårens stora sjöräddningsaktion i vår region. Även om vi kanske mest åker ut på sjukfall eller tar hand om folk som hamnat i dåliga lägen eller fått problem med motorerna, så är det här sånt vi måste kunna, säger Henrik Olsson som arbetar vid Sjöräddningssällskapet i Söderhamn.

Dagen är indelad i olika moment och man börjar med helikoptervinschövningar för att senare utföra en övning till havs med sök och omhändertagande.

Johan Lindgren är ytbärgare på en av på Sjöfartverkets räddningshelikoptrar. Han berättar att deras bas, som omfattar kustområdena från Stockholm till Skellefteå, brukar utföra runt 130 utryckningar i skarpa lägen per år.

- Vi är i tjänst dygnet runt, året om. Vi har 15 minuters startberedskap så vi bor på basen när vi jobbar.

Helikoptern är en amerikansk tvåmotorig Sikorsky S-76C. Eftersom den klarar att flyga i 300 kilometer i timmen är den en av de snabbaste och den är utrustad med bland annat syrgas och defibrillator.

- Vår uppgift är att hämta, rädda och se till att det går fort att få skadade till sjukhus. Som mest har vi vinschat upp och fraktat i väg nio personer samtidigt i den här, berättar Johan Lindgren.

Den här dagen är det alltså bara övning, men det finns trots allt nödställda i det iskalla vattnet där ute.

De båda piloterna, teknikern och ytbärgaren gör sig beredda. Några minuter senare lyfter helikoptern med ett öronbedövande dån.

Fyra personer ligger i vattnet. Från kajen ser vi hur personalen gör sitt jobb, i en räddningssele vinschas Johan Lindgren ner till de nödställda och simmar sedan fram för att fästa räddningsslingan runt en av personerna som därmed kan vinschas upp. Han gör om momentet tills alla befinner sig i helikoptern.

Åtta minuter, inte mer, och hela räddningsaktionen är över

- Just den här övningen är mest för helikopterpersonalen, men efter lunch ska vi ut till havs. Ett lastfartyg brinner där ute och det är många skadade, säger Henrik Olsson.

Mer läsning

Annons