Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Möte för ett säkrare Söderala

/
  • Fyra engagerade Söderalabor. Anders Norgren, Fredrik Svahn, Peter Hedin och Karin Häger.

Det finns planer på att förbättra säkerheten för gång- och cykeltrafikanter på vägen mellan Kinsta och Söderala. Under torsdagskvällen hölls ett samrådsmöte mellan Trafikverket och Söderalaborna.

Annons

Något måste göras åt väg 637, det är de boende i området och Trafikverket överens om. I dagsläget finns det knappt något eget utrymme alls för fotgängare och cyklister på stora delar av sträckan. Det ökar avsevärt risken att bli påkörd.

- Som det är nu vågar man ju inte låta barnen cykla till skolan, säger Söderalabon Mats Nilsson.

Han får medhåll från de andra som samlats i Rosenvallskolans matsal för att komma med synpunkter på den förstudie som Trafikverket arbetat fram.

Totalt rör det sig om ungefär tre kilometer väg som ska fixas till. Enligt Trafikverkets planer ska en ungefär 2,5 meter bred gång- och cykelväg anläggas längs med den södra sidan av väg 637.

På drygt hälften av den sträckan ska cykelvägen skiljas från bilvägen med kantsten av granit. På resten blir det bara en heldragen linje med vikbara stolpar. Söderalaborna på mötet är inte särskilt nöjda med det. De vill ha kantsten hela vägen.

Däremot är de välvilligt inställda till Trafikverkets planer på att smalna av bilvägen och anlägga så kallade timglashållplatser för bussarna. Det förväntas sänka körhastigheten på vägen till runt 40 kilometer i timmen.

Det förslag som presenteras i förstudien beräknas kosta mellan 5 och 6,5 miljoner kronor att genomföra. Att lägga kantsten hela sträckan skulle öka kostnaden med cirka 2,5 miljoner.

- Man måste väga nyttan mot kostnaden, men det är mycket möjligt att vi kan lägga kantsten hela vägen, säger trafikplanerare Jenny Norén efter att ha lyssnat på Söderalabornas synpunkter.

Mer läsning

Annons