Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Med passion för bilar

/

Rockabillyfantasten Adam Lundqvists hjärta slår för bilar, både riktiga och tecknade.

Trots sin unga ålder har han redan haft flera utställningar och medverkat i stora tidningar som Bilsport.

Annons

Solen sprider sina varma solstrålar över Söderhamn en torsdagseftermiddag i november. Ännu mer värme får man i villan på Lamholmsgatan där Adam Lundqvist bor med sin familj, både för välkomnandet och av synen på Adams fantastiska konstverk som är spridda lite överallt i de hemtrevliga rummen.

Konstnärliga ådror är inte speciellt sällsynt i Adams släkt. Både hans farmor och mamma är konstnärer. Och som om inte det var tillräckligt finns även skaparen av "Bagarbarn", Barbro Sedwall i släkten. Adam började sin konstresa tillsammans med bilarna redan när han var två år, då ritade han av polisbilar. Men då hade han ingen aning om hur mycket bättre han skulle bli i framtiden.

- Vi har ett stort bilintresse i familjen. Vi åker runt i Sverige på olika bilträffar och favoritstället är helt klart i Strängnäs, där samlas på ett avstängt flygfält. Det bästa med Strängnäs är att ingen bil som har en årsmodell över 1975 kommer in, och dessutom får man leka med bilarna så mycket man vill inom området.

Att familjen är bilintresserad syns redan på gården där en rosa Plymouth med vitt tak samt mattsvart motorhuv står och väntar på att få bli varm. I garaget står även ett renoveringsprojekt som Adam själv håller på med, en Golf NK-2 1991.

- Planerna är att göra den mattsvart med originalinredning och sälja den. Nästa bil vill jag ha bakhjulsdrift på. Jag är ett "Moparfreak" ända in i hjärtat så en av mina två drömbilar är Doge Charger 1968. Den andra är en Impala Cherverolet 1958.

Adam har testat bland annat bowling, karate, bandy, fotboll samt skytte. Men eftersom ingenting har fallit honom i smaken är han helt säker på att det är pennan han vill jobba med.

- Efter skolan vill jag utbilda mig som billackerare i Sverige och sedan starta ett eget företag i USA som riktar in sig på bildesign. Det är största drömmen jag har just nu och jag hoppas den blir verklighet.

En bildesign har Adam redan gjort. Han designade lacken ljusblå på en Ford Galaxy 1958.

- Det känns tufft att den faktiskt finns på vägarna, att det är på riktigt. Jag skulle vilja designa om bakluckan på Volvo C30. Göra den lite snyggare och ge den andra baklyktor.

Adam har redan kommit en liten bit på vägen om drömmen till USA. Han har haft utställningar på Drömverkstan, Patent- och registreringsverket, Söderhamn American Cars och Kvarnen. Dessutom gjorde tidningen Bilsport ett reportage hemma hos honom och fick med sig en teckning till redaktionsrummet i Karlskrona.

- Favoritbilen att rita är amerikanska jänkare från 50- och 60-talet. Ska jag vara noggrann med en bil brukar det ta lite mer än fem timmar. Skissen tar bara någon minut. En bil tog en hel vecka, det är den största jag gjort och den är skapad från grunden med en vanlig blyertspenna.

När Adam ritar använder han sig av blyerts och tusch, men inte samtidigt och det blir betydligt färre gånger med blyertsudden.

- Mina tuschpennor är lite annorlunda än de man oftast använder. Färgen är mer flytande så man kan få en jämnare yta. Resultatet blir riktigt bra, men det är svårt att mixa ihop dem rätt. Antingen blir det bra eller så får man börja om. Svårare än så är det inte.

Så fort Adam får en stund över ritar han bilar. Alla möjliga modeller och färger får bli förevigade i olika ritblock från hans skrivbord. Där trängs linjaler, påbörjade skisser, pennor av olika slag och inspiration i form av tidningar.

- Det svåraste att rita på en bil brukar oftast vara proportionerna, då jag tar hjälp av linjaler och ögonmåttet. För att få det bästa resultatet använder jag mig av en blå penna som jag gör massvis av streck med. Nästa steg blir att välja ut de streck som ser mest lovande ut, de fyller jag i med en annan penna. Och efter det är det bara att börja rita.

Adam har gjort många teckningar. Vissa ligger säkert förvarade i mappar, andra sitter uppe på väggarna i hans rum och några har han gett bort.

- Den jag är mest nöjd med har jag gett till bilmekanikern Lars Soling. Den arbetade jag hårt med och det syns verkligen i resultatet. Jag blir glad när folk uppskattar mina konstverk.

Adams idol är bildesignern Chip Foose. En teckning har till och med idolens autograf efter ett möte mellan de två bilfantasterna 2010 på bilutställningen Elmia i Jönköping. Adam stod längst bak i kön när vakterna berättade att Chip Foose var tvungen att åka vidare, men när de fick se Adams teckning lät de han gå före kön för att få möta sin största förebild.

- Jag kan inte rita något annat än bilar. Visst säger andra att jag kan, men jag känner ändå att det är bilar som ligger närmast hjärtat, säger Adam med ett leende.

Mer läsning

Annons