Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Linus gör sig hörd på nätet

/
  • Linus Ohlson driver personvalskampanj och är en av de Söderhamnspolitiker som jobbar mest med nätet.

Det är lätt att hålla koll på moderaten Linus Ohlson.

Han har en hemsida, en Facebookgrupp, han twittrar och bloggar.

- Väljarna ska ha lätt att få tag på mig, säger han.

Annons

Vid förra valet var Linus Ohlson, 20, för ung för att ställa upp i kommunvalet.

Det hindrade inte honom från att engagera sig politiskt och dra i gång sin hemsida, där han publicerade sina insändare.

I årets valrörelse finns hemsidan kvar, men har kompletterats med blogg, Facebookgrupp och Twitter.

- Det kan bli flera inlägg per dag. I morgon (läs idag) börjar förtidsröstningen, så då börjar jag på riktigt. Fördelen med nätet är att man kan sitta på tåg och buss och blogga och twittra, säger han.

Facebookgruppen är det hittills bara 38 personer som kryssat i att de gillar. Men han berättar att han har mellan 4 000 och 6 000 besök på sin sajt Linus Ohlson.se varje månad.

Linus Ohlson finns på plats sex på partiets lista inför kommunvalet. I dag har Moderaterna fem mandat. Det innebär att han behöver kryssas in, om inte Moderaternas stöd ökar hos Söderhamnsväljarna. Där kommer nätet in i bilden.

- Det har stor betydelse, jag är fortfarande ung och kan inte åka runt lika mycket. Det här är ett sätt att få ut min röst.

Han har kombinerat nätkampanjandet med mer traditionellt valarbete. Han kommer till exempel att stå vid valstugan och han har sedan april postat 3 000 flygblad varannan vecka i områden där många äldre bor, för att även locka dem till sajten.

- Det är för att synliggöra mig och göra mig hörd. Jag har märkt att efter flygbladskampanjen så har fler gått in på sidan. Folk har väl blivit nyfikna, säger han.

Mer läsning

Annons