Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Lärarna ställda mot väggen

/

Vad har du alltid velat fråga dina lärare men aldrig vågat? Ung ställde två av Staffangymnasiets lärare mot väggen med nio utmanande frågor. Vad för torrbollar har skolan anställt egentligen? Dra din egen slutsats.

Annons

Fredrik Jahnke, historia-, filosofi- och religionslärare.

Vad är bra med att vara lärare?

– Det är kul att varje dag komma hem och känna att det inte bara är jag som lärt eleverna något, utan de har lärt mig nya saker också.

Vad pratas det om i lärarrummet?

– Vardagliga saker, det kan vara allt från familjen, tv-program och hockey. Jo, det skvallras på friskt om eleverna också. Det finns en kategori lärare, vilken är hemlig, som gärna pratar på. Själv är jag den som hellre lyssnar än säger något själv. Ibland kan det faktiskt vara bra med skvaller. Det gör att man som lärare kan få en bättre och personligare kontakt med eleverna, vilket leder till att det blir enklare att undervisa.

Har du gett kvarsittning?

– Får man det? Jag brukar hota eleverna med att om de inte sköter sig så låser jag in dem i källaren. Som tur är har jag aldrig behövt gå så långt. En hemlighet mellan dig och mig… Jag har inte någon nyckel till källaren!

Varför är lärare alltid gifta med andra lärare?

– Kärlek på jobbet är inte ovanligt. De möts de på universitetet eller i början av sin karriär på skolan. Själv är jag inte gift med en annan lärare och det är väl tur det. Jag skulle aldrig stå ut med att leva tillsammans med en som har samma yrke som mig.

Har du umgåtts med elever utanför skolan?

– Jag skulle inte vilja formulera det som umgåtts. Jag har stött på några elever när jag varit ut på krogen. Vi har småpratat lite en kort stund, men inget mer. Det är inte så att jag går fram till dem och har världens diskussion, jag strävar inte efter att träffa dem.

Hur fjäskar man bäst för dig?

– Om någon elev har med sig godis måste man bjuda läraren! I alla fall om läraren är jag. Men fjäsk biter inte på mig. Försöka kan de alltid, beröm eller godsaker gör ju ingen skada, det får mig att växa som person. Precis som jag försöker få dem att växa genom att säga positiva saker så ofta jag kan. Beröm kan man aldrig få för mycket av.

Har du sagt taskiga saker till elever?

– Skulle jag svara nej på den frågan ljuger jag. Så mitt svar är JA, ingen är perfekt. Ibland säger jag något som kommer ut på helt fel sätt och inget blir som planerat. Jag skojar mycket och har en ironisk humor. Det är inte alla som hänger med eller förstår när jag skojar. När jag märker att de tar illa upp ber jag om ursäkt. Jag skulle ha för dåligt samvete om jag inte gjorde rätt för mig igen.

Varför är lärare så närgångna när de ska hjälpa någon?

– Tycker eleverna verkligen det? Oj, det har jag inte tänkt på. För mig är det som en vägg mellan alla elever, jag tänker inte på att det kan vara obehagligt för någon. Det ska jag komma ihåg!

Hur är den perfekta eleven?

– Det är en elev som ställer motfrågor som får mig att tänka efter eller tänka om. Däremot ska alla bedömas rättvist. Som lärare är det viktigt att vara objektiv. Det är nödvändigt, men väldigt svårt. Vissa personer passar man bättre med än andra, tro det eller ej, vi är faktiskt inga robotar utan hjärtan. Något som fler borde testa är att göra anonyma prov och inlämningar. Då kan man inte döma någon efter vem det är utan bara för innehållet. Den som påstår att de är helt objektiva ljuger.

Anders Svensk, m atte-, samhäll- och ekonomilärare.

Vad är bra med att vara lärare?

– Vad tror du? 13 veckors ledighet så klart! Nä men det är trevligt att umgås med elever och kollegor.

Vad pratas det om i lärarrummet?

– Ingenting. Vi har aldrig rast, åtminstone inte tillsammans. Okej då, ibland har vi det och då pratar vi om aktiekurserna, semestern eller privata saker. Visst pratar andra lärare om elever på luncherna. Jag går hellre hem och äter i lugn och ro än pratar jobb hela dagarna. Annars har vi ju klasskonferenser där vi går igenom elev efter elev.

Har du gett kvarsittning?

– Nej det har jag inte. Jag har sagt åt några elever att gå på extramatten som är efter skolan, men det räknar jag inte som kvarsittning.

Varför är lärare alltid gifta med andra lärare?

– Nej så är det inte. Jag känner inget lärarpar. Vem säger att det är så?

Har du umgåtts med elever utanför skolan?

– Jag har haft någon grillkväll tillsammans med min mentorsklass, det är allt.

Hur fjäskar man bäst för dig?

– Att försöka fjäska är lönlöst. Istället försöker jag få dem att känna sig omtyckta och speciella genom att fokusera på det som är bra och vad de gjort rätt, istället för att påpeka fel och brister. Då växer de som personer, klarar enkelt av kurserna och de uppskattar mig som lärare. Det gäller även att ha tålamod, jag har inte höjt rösten i klassrummet på över 20 år.

Har du sagt taskiga saker till elever?

– Det är ingen som talat om för mig att jag sagt något taskigt. När kurserna är slut eller de tar studenten får jag alltid höra att jag gjort ett bra jobb och att de tackar för tiden jag varit deras lärare.

Varför är lärare så närgångna när de ska hjälpa någon?

– Jag är aldrig för närgången. Antingen kommer eleverna fram till katedern eller så hjälper jag dem utanför deras egen sfär. Vi människor är uppbyggda att inte ha vem som helst för nära, det respekterar jag.

Hur är den perfekta eleven?

– Favoriteleven finns inte. Som lärare får man inte favorisera utan alla ska vara lika. Genom att bedöma både hur eleverna presterar på lektionerna, på läxförhör och på prov så blir man objektiv.

Mer läsning

Annons