Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Lärarfacken i Söderhamn ger henne rätt

/
  • För- och grundskolechefen Carin Mellqvist, säger att det är ett måste att ta itu med problemet.
  • Eva jobbar på en av kommunens högstadieskolor. Hon och många kollegor har inte tid att sätta sig ner och dricka en kopp kaffe under rasten eller att förbereda sig inför nästa lektion. Schemat är alldeles för tajt.

Fem minuters ledighet mellan lektionerna och matraster som blir för korta på grund av schemaläggningen är ett allvarligt problem.
Det hävdar Lärarförbundet som har gjort en undersökning bland lärarna.

Annons

Enligt Eva, se artikeln intill, stressar lärarna allt mer och dricker kaffe på stående fot. Många gånger får de heller inte en lunchrast på 30 minuter eftersom inte schemat medger det.

Thomas Eriksson är ordförande för Lärarförbundet i Söderhamn och enligt honom stämmer den bilden i mångt och mycket.

– I våras gjorde vi en undersökning som bland annat handlade om scheman och tid till förberedelse. Svaren vi fick in var inte alls bra. Undersökningen visar att många lärare inte har någon möjlighet att förbereda sig mellan lektionerna och att de inte har tid till pausar.

Läs också: akut brist på lärarvikarier

Det finns också scheman som innebär att lärarna bara kan ha en lunch på 20 minuter innan nästa lektion börjar.

– Det här är ett allvarligt problem som vi försöker ta itu med. Lärarna saknar helt enkelt praktisk tid, något som kan gå ut över elevernas resultat i skolan, säger Thomas Eriksson.

Representanter från Lärarförbundet och Lärarnas riksförbund ingår nu i en grupp som tillsammans med verksamhetsledarna ska titta på enskilda lärares arbetstider och scheman.

Bland andra ingår för- och grundskolechefen Carin Mellqvist i den gruppen.

– Vi ska se över vilka lärare som har för snäva tidsramar. Att det är många vet vi genom Lärarförbundets undersökning. Ingen mår bra av femminutersstressen eller för korta lunchraster.

Läs också: Några få lärare saknas

Framför allt kommer det att bli en uppgift för rektorerna att sätta sig med lärarna och diskutera hur schemat kan förändras för att arbetssituationen ska bli bättre.

– Det handlar om att få till scheman på ett annat sätt och vad man kan göra för att motverka stressen. Självklart ser vi allvarligt på det här, säger Carin Mellqvist.

Lärarförbundet hoppas nu på en lösning. Blir det ingen förbättring kan Arbetsmiljöverket komma att kopplas in.

– Vi har påtalat bristerna och gett ledningen en chans att rätta till det här. Men får vi inget gehör måste vi gå ett steg längre, säger Thomas Eriksson.

Läs också: Betygsstatistiken pekar åt fel håll

Mer läsning

Annons