Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Lärare bedömer elever olika

/
  • Även på Staffangymnasiet skiljer sig skolans bedömningar jämfört med Skolinspektionens kontroller. Arkivbild.

Skolinspektionens ledning är djupt oroad efter en granskning som visar på stora skillnader i lärares bedömningar av nationella prov.

Även Söderhamns kommuns gymnasiechef Tomas Hartikainen är oroad.

– Ett stort problem, säger han.

Annons

Skolinspektionen har kontrollrättat 29 000 nationella prov från vårterminen 2009. Resultatet är mycket oroande enligt inspektionen.

Granskningen visar att det finns omfattande skillnader mellan ursprungsrättarens och kontrollrättarens bedömningar. Som mest skiljer sig bedömningarna i nära hälften av de kontrollrättade proven.

– Ett av provens grundläggande syften är att stödja en likvärdig och rättvis betygssättning av elevens prestationer. Det är därför djupt oroande att bedömningen av elevens prestation på ett prov är beroende av vilken lärare som gör rättningen, säger Ann-Marie Begler, Skolinspektionens generaldirektör, i en kommentar.

Resultatet bekymrar även Tomas Hartikainen, gymnasiechef i Söderhamn. Rent generellt anser han det olyckligt. Risken är enligt honom att betygen inte blir likvärdiga.

– Konsekvenserna blir att elever inte kan konkurrera med elever från andra skolor, eftersom de bedöms olika, säger han.

Avvikelser återfinns framför allt där eleven ska ge sitt svar i form av en längre sammanhängande text. Störst är skillnaderna i Svenska, där upp till 46 procent av bedömningarna skiljer sig åt. Även i Engelska och Matematik finns stora skillnader.

Mer läsning

Annons