Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

"Lär dig skratta – det förlänger livet"

/
  • Christina Stielli är en välkänd författare, här signerar hon sin senaste bok, Jag vill vara glad.
  • Christina Stielli fick publiken att kikna av skratt emellan åt. 2014 blev hon också utsedd till Årets talare.
  • Uppvärmningsövningen med Ulf Marcusson lockade till skratt.

Skratta mer och ta fram det roliga i tillvaron. Forskningen visar att man lever mellan sju till tio år längre om man är positiv. Man blir dessutom en bättre arbetskamrat.
Det förklarade författaren Christina Stielli när hon föreläste på CFL.

Annons

2014 blev Christina Stielli utsedd till Årets talare. För de många som tagit plats i CFL:s hörsal är det inte svårt att förstå varför.

Hon har humor och vågar bjuda på sig själv fullt ut när hon pratar om vikten av att vara glad och se det positiva i tillvaron.

– Ett glatt skratt ökar kreativiteten tre till fyra timmar framåt, man blir också mer motiverad och ångesten dämpas. Men glädje är inte en förmåga utan en egenskap, säger Christina Stielli.

Den läxan har hon lärt sig själv.

– När jag var 25 år var allting perfekt, jag gifte mig, vi köpte hus och fick senare två fina flickor. Allt var fantastiskt och jag sa ofta att jag levde för familjen.

Läs också: Brödrostkung inspirerar unga som erfarna

När barnen var tio och tolv år kom smällen. Christina Stiellis man hade varit på en konferens och kom hem och förklarade att han ville gå vidare med sitt liv. Allting rasade och hon behövde ha hjälp med att andas, sova och laga mat.

– Jag trodde att jag skulle dö, men jag tog mig upp ur gropen. Till slut lärde jag mig att man måste ta ansvar för sin egen glädje, säger hon.

Men för det krävs det att man programmerar om sig själv. Hjärnan är nämligen lat och älskar rutiner, den är också kritisk och ifrågasätter om man verkligen ska göra det här. Dessutom älskar den negativa händelser, förklarar Christina Stielli.

– Alla förändringar måste behandlas i hjärnan, tänker jag negativt så blir det så. En människa tänker runt 75 000 tankar varje dag, av dessa är 90 procent negativa eller kritiska. Så det gäller att ta kommandot över sig själv och bestämma om man ska vara den som lyser upp rummet när man kommer till jobbet, eller den som lyser upp när man går hem.

Hon menar att var och en på en arbetsplats har ansvar för sitt eget medarbetarskap. Är man negativ färgar det av sig på andra vilket kan stjälpa en avdelning eller ett helt företag.

– Vi skulle behöva bli lite mer som fåglarna som flyger i formation till varmare länder. När ledarfågeln tröttnar får en annan ta vid utan att hävda att han ska ha löneförhöjning. De ska alla åt samma håll och de skiter inte på den som ligger bakom i formationen. Det är så jag ser på medarbetarskap, säger Christina Stielli.

Själv har hon formaterat om sin hjärna och ser det mesta positivt. Men visst har hon sina tunga stunder. När döttrarna flyttade hemifrån kom en kris och när hon tänker på att hennes pappa ska dö känner hon ibland att hon inte vill vara med längre.

Läs också: Svik inte era barn

Men Christina Stielli har ett användbart recept på det också. Man måste helt enkelt ta fram de positiva tankarna och det är inte samma sak som att förneka att det är tungt.

– Problem och oro är saker man kan snubbla på efter vägen. Oftast tänker man, tänk om jag blir sjuk, tänk om jag inte hinner i tid. Då är det bättre att vända på det och tänka vad jag gör jag om jag blir sjuk eller vad gör jag om jag inte hinner i tid. Då har man en plan för det.

Ett annat tips är att skriva upp allt som man oroar sig för och bestämma en tid på dagen då det är dags att oroa sig för allt som står på listan. Christina Stielli oroar sig på mornarna och till att börja med tog det lång tid. Nu är hon nere på en minut och fyrtio sekunder.

– Jag orkar inte längre än så, ingenting blir ju bättre av att oroa sig...

Glatt delar hon med sig av sitt eget träningsprogram som har gjort henne och många andra gladare. Det består av tre punkter:

1. Varje dag ska du ge någon en komplimang. Då tränas hjärnan på bra saker.

2. Skriv upp tre saker du är tacksam för. (Det kan räcka med två gånger i veckan.)

3. Var generös på något sätt.

– Det här är bra saker att bära med sig på jobbet, för ingen går väl till sin chef och ber att få sitta bredvid Ulla på grund av att hon är så negativ.

Mer läsning

Annons