Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Lång väntan för ett ultraljud

/
  • Torleif Jonsson är upprörd över hur han 83-årige far behandlades av sjukvården.

När personalen befarade en propp fick 83-årige Tage Jonsson först åka till Bollnäs sjukhus, sedan till Hudik för ultraljud. Därefter skickades han tillbaka till Bollnäs igen.
Tolv timmar senare kom han hem, tagen och helt utsvulten.

Annons

– Man får inte behandla gamla och sjuka på det här sättet.

Det säger Tage Jonssons son Torleif som har anmält händelsen till IVO, Inspektionen för vård och omsorg.

Han berättar att det var förra lördagen som han fick ett samtal från en anställd på äldreboendet som berättade att faderns ena ben hade svällt upp och att hon befarade en propp.

– Personalen gjorde allting rätt, de hade till och med beställt en ambulans till Bollnäs och min syster åkte efter, säger Torleif Jonsson.

De åkte runt halvniotiden på morgonen och Tage Jonsson togs in som ett akutfall. Ändå fick han vänta till klockan två innan han fick träffa en läkare. För att få veta att de "tyvärr" inte hade någon personal till ultraljudsutrustningen.

Färden fortsatte då till Hudik där en läkare konstaterade att det var en propp. Men för att få en konsultation, ett riktigt läkarutlåtande, måste Tage Jonsson åka tillbaka till Bollnäs igen.

Då hade klockan hunnit bli mycket och Tage Jonsson som bara fått två smörgåsar i sig skrikit att han inte orkade längre.

– Pappa är kraftigt dement och kommunicerar inte så mycket. Men att inte kunna ge honom någonting att äta och att de inte gör själva konsultationen via datorn eller telefonen är för mig helt obegripligt, säger Torleif Jonsson.

När Tage Jonsson kom tillbaka till äldreboendet tolv timmar senare var han helt slut och helt utsvulten.

Torleif Jonsson och hans syster har nu lämnat in en anmälan till IVO.

– Vi vill ju att det här ska granskas. Jag är inte förbannad på sjukhuspersonalen, mer på ledningen som inte ser till att det finns resurser och tillräckligt med personal. Äldre människor ska inte behöva utsättas för det här.

Roger Westlund som är verksamhetschef över de medicinska enheterna i regionen, säger att Tage Jonsson fick vänta onödigt länge.

– Om personalen tagit kontakt med primärvårdens distriktsläkarjour i stället för ambulansen hade någon därifrån kunnat komma till servicehuset och därefter beställt en tid på Hudiksvalls sjukhus. Då hade båda resorna till Bollnäs kunnat undvikas.

Distriktsläkarjouren hade också känt till att det inte görs några ultraljus på Bollnäs sjukhus utanför kontorstid, menar, han.

Mer läsning

Annons