Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Lagligt med långa arbetstider

Snöröjarna kör tunga maskiner i trånga utrymmen. Men behöver inte fundera över några vilotidsregler.

Annons

Snöröjarna har fått jobba hårt efter de många snöovädren. De kan jobba hårt utan att behöva tänka på arbetstiden i en trafik som annars är hårt reglerad av kör- och vilotidsregler.

– Vägunderhåll och oplanerad verksamhet är undantaget. Däremot omfattas anställda av den allmänna arbetstidslagen, säger Arne Claesson på Transportstyrelsen.

Enligt den allmänna arbetstidslagen ska arbetstagare ha elva timmars dygnsvila inom varje 24-timmarsperiod. Tre gånger i veckan kommer man undan med nio timmars vila.

Hur mycket som varje person jobbar är svårt att kontrollera eftersom plogbilarna inte behöver använda färdskrivare. Men det går inte att köra vanlig lastbil under dagen för att sedan ploga snö under natten.

– Om föraren någon gång under sitt arbetspass arbetar med något som omfattas av regelverket, då måste han uppge all verksamhet han ägnat sig åt under dagen. Alltså plogningen på morgonen och den andra verksamheten. Då omfattas det arbetspasset av kör- och vilotidsbestämmelserna, säger Arne Claesson.

Arbetstidslagen gäller endast anställda. Många av entreprenörerna som röjer snö är egna företagare. För dem gäller inte arbetstidslagen. Därför skulle de kunna köra dygnet runt och endast stanna för att tanka.

Åtminstone i teorin.

– Vi har den allmänna Trafikförordningen. Den säger att ingen får köra uttröttad eller påverkad av alkohol, mediciner och sådana saker. Det är samma regelverk som styr trötthet som styr alkohol, egentligen, säger Arne Claesson.

Mer läsning

Annons