Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kuriren lär sig gasa

/
  • Att köra fort kan vara ganska jobbigt även med vardagsbilar. Det märks kanske inte direkt men i längden så tär g-krafterna på fysiken. De femton minuter långa körpassen känns lagom långa.– Några som kommer hit för att köra tycker det är korta pass. Men vi har märkt att de som klagar ändå slutar innan dagen är till ända. De blir fullständigt utpumpade, säger Ulf Svensson, SMK Söderhamn.
  • Sitt inte för långt ifrån ratten. Det är viktigt att sitta rätt och hitta så bra förarställning som möjligt.
  • På helahalsingland.se kan du själv följa med längs banan och se hur Kevin Engman körde.
  • Under de år det gått att köra på Flygstaden så är det bara en bil som gjort en praktvurpa. Området är öppet och några kollisioner med träd eller föremål skulle vara svårt att lyckas med.– Känner man att det håller på att gå åt helskotta kan man köra rakt fram, säger Ulf Svensson.
  • Att köra fort kan vara ganska jobbigt även med vardagsbilar. Det märks kanske inte direkt men i längden så tär g-krafterna på fysiken. De femton minuter långa körpassen känns lagom långa.– Några som kommer hit för att köra tycker det är korta pass. Men vi har märkt att de som klagar ändå slutar innan dagen är till ända. De blir fullständigt utpumpade, säger Ulf Svensson, SMK Söderhamn.

På Flygstaden finns ypperliga chanser att prova på banracing. Som bonus lär sig deltagarna att hantera sina fordon i en nödsituation. Kuriren tog hjälp av racerföraren Kevin Engman för att söka efter gränserna med en högst ordinär personbil.

Annons

"Trots sin sinnrika konstruktion kan inte anti-sladdsystemet upphäva de fysiska lagarna. Det är därför viktigt att du som förare känner till bilens begränsningar." Så kan det stå i instruktionsboken för en modern bil.

De elektroniska hjälpmedlen kan invagga bilister i en självsäkerhet som kan få motsatt effekt när något oförutsett inträffar. Men det kan vara svårt att få möjlighet att prova var gränserna går för sin bil. Att göra det i allmän trafik är givetvis otänkbart. För tio år sedan började emellertid SMK Söderhamn med Prova på banracing.

– Vi ville att Svensson-förare ska kunna känna på sin bil under ordnade former istället för att vara ute på gatan, säger föreningens ordförande Hans-Eric "Frasse" Berg.

För att se vad en vanlig bil klarar har Kuriren tagit med redaktionsbilen och Hälsinglands racingess Kevin Engman om råd. 20-åringen kör för närvarande i Camaro Cup och har två framgångsrika säsonger i JTCC och flera säsonger i go-cart bakom sig.

Med redaktionsbilen når han som bäst en tid på 1,10. Elva sekunder från banrekordet 0,59, satt av SMK Söderhamns egen Robin Svensson med sin Formel Basic.

Här kan du se Kevin Engman köra och följa med på ett varv. Nästa tillfälle att själv testa sin bil på Flygstaden är lördagen den 16 juli.

Läs mer i tisdagens Söderhamns-Kuriren.

Mer läsning

Annons