Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Konsumentvägledare: "Många känner sig tvungna att säga ja när den nitiska försäljaren ringer"

/
  • – Även om det är körigt ibland är det roligt att kunna hjälpa människor, säger konsumentvägledare Berith Landén.

597 ärenden.
Det var vad konsumentvägledaren Berith Landén i Söderhamn hanterade förra året. Och ärendena blir bara tyngre och tyngre.
– Det är svårt att få arbetstiden att räcka till, säger hon.

Annons

Nu finns det statistik på hur många ärenden som konsumentvägledarna i Konsument Hälsingland hanterade förra året.

Totalt hjälpte de konsumenter med 2 247 olika klagomål och förfrågningar. Och ofta handlar det om problem med begagnade bilar, nitiska telefonförsäljare och mobiltelefoni.

Berith Landén som jobbar deltid som konsumentvägledare i Söderhamn säger att hon har problem att få arbetstiden att räcka till. Hon hanterade ensam 597 ärenden förra året.

Läs mer: Konsument Hälsingland: Människor kan ha köpt fyra telefonabonnemang men vill bara ha ett

– Jag vet inte om jag kan säga att antalet klagomål ökar, men ärendena har blivit tyngre och mer komplicerade. Jag avslutade just ett ärende som har tagit ett halvår, men vi vann, säger hon.

I Söderhamn återfinns problem med begagnade bilar och köp av varor via telefonförsäljare i toppen på klagomålslistan.

– Många känner sig tvungna att säga ja när den nitiska försäljaren ringer. När de sedan ska utnyttja sin ångerrätt går inte försäljaren att få tag i. Då tar de kontakt med oss konsumentvägledare. Samma sak är det när det händer saker med den begagnade bilen. Alltså när säljaren och köparen har olika åsikter om problemen, säger Berith Landén.

Under senare tid har också antalet ärenden som har med migration att göra ökat. Berith Landén får ofta hjälpa till att tolka det som står i brev och räkningar och inte allt för sällan krävs asylsökande på en extraavgift eftersom räkningen betalats för sent.

– Det blir lätt fel när de inte förstår språket. Då är det min uppgift att försöka förklara och rätta till problemet

Hon berättar att folk hör av sig på olika vis. Endera kommer de till hennes konstor eller så hör de av sig via telefonen. E-post och brev är också vanligt. Förra året hade hon 317 besök och tog emot 1 058 klagomål på telefonen.

Läs mer: Oro för Hälsinglands konsumentservice

– Även om det är körigt ibland är det roligt att kunna hjälpa människor. Man får mycket glädje och tacksamhet tillbaka, säger Berith Landén.

Nyligen slutade två av vägledarna i Konsument Hälsingland och ett tag fanns det en oro över att de inte skulle ersättas, men det slutade i nyanställningar.

I sommar är det Berith Landéns tur att gå i pension, några signaler om att tjänsten ska dras in i Söderhamn har inte kommit.

– Min anställning finns under bygg- och miljöförvaltningen och där kan det bli en förändring, men tjänsten blir nog kvar. Frågar du mig skulle det behövas en heltid, så mycket är det att göra.

Mer läsning

Annons