Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kommunernas kamp för dubbelspår

/

Nu är Gävle och Söderhamn överens om var och hur de tänkta dubbelspåren ska mötas över kommungränsen. Och det börjar bli bråttom.
– Hela vindkraftsutbyggnaden hänger på ett beslut om hur dubbelspåret ska byggas, säger Ylva Larsson, stadsarkitekt och samhällsstrateg.

Annons

Kampen för ett nytt dubbelspår mellan Gävle och Sundsvall har pågått i flera decennier. Andra satsningar har fått gå före.

Men i år finns det en chans att dubbelspåret prioriteras. En konsekvensutredning har gjorts när det gäller tågtrafiken i Sverige, det är mycket som talar för att dubbelspåret mellan Gävle och Sundsvall tillhör de mest angelägna järnvägsbyggena i Sverige just nu.

- Man är rädd för att det kan bli en infarkt på den här sträckan, och det som kan hända är att transporter prioriteras och att kollektivtrafiken får stå tillbaka, säger Gunnar Olsson, strategichef på kommunen.

I år ska regeringen fatta ett nytt beslut om järnvägsutbyggnaden, och Gunnar Olsson tror att dubbelspåret ligger bra till nu.

- Dessutom finns ett förslag från EU att bygga en baltkorridor, med Ostkustbanan som skulle gå upp till Haparanda och över gränsen mot Finland. Då skulle EU även vara med och finansiera bygget, säger han.

Men det börjar bli besvärigt för kommunerna att vänta på besked. Det finns flera förslag på olika sträckningar av dubbelspåret.

När det gäller sträckan Axmar – Vallvik finns det två förslag:

1. Bygga dubbelspår i anslutning till det gamla.

2. Bygga ett nytt komplett dubbelspår väster om det gamla – alternativet kallas den västra korridoren.

Och nu har Gävle kommun och Söderhamns kommun enats om det västra alternativet och en plats utanför Axmar där spåren ska mötas.

Problemet är att den västra korridoren är skissad med breda linjer. Där vill Söderhamns kommun ha mer exakta besked om hur dubbelspåret kan dras med tanke på vindkraftsutbyggnaden vid Sunnäsbruk och Ljusne.

- Här har vi två riksintressen som kolliderar med varandra, järnvägen och vindkraften, och då måste järnvägen komma först, säger Ylva Larsson.

Tillsammans med samhällsplaneraren Harald Knutsen vid Gävle kommun har de gjort en skrivelse som kommunpolitikerna ska ta ställning till.

- Vi förordar den västliga sträckningen. Bygger man vid det befintliga spåret kanske tågtrafiken måste stängas av helt under längre perioder och det kommer att bli många stopp i trafiken, säger kommunalrådet Sven-Erik Lindestam (S).

Andra fördelar med den västra korridoren är att spåren kan bli rakare. Då blir restiderna kortare, eftersom tågen kan hålla en högra hastighet.

- Om allt går som vi hoppas kan dubbelspåret vara klart 2024, säger Gunnar Olsson.

Mer läsning

Annons