Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kommunen lägger stora summor på reklambyråer

Kommunens informationsstab räcker inte till.
Därför läggs stora jobb ut på reklambyråer.
Under förra året ökade reklamkostnaden med 200 000 kronor.
Dessutom har stora kostnader bokförts på konsultkontot.

Annons

För tre år sedan växte kommunens informationsstab i Söderhamn när två nya informatörer anställdes. Bakgrunden var att avdelningen inte hann med.

-  Speciellt hinner vi inte med att jobba med den interna informationen, sa dåvarande informationschefen Jan Bergenholtz till tidningen.

I dag finns sex heltidstjänster inom kommunen som jobbar med information och kommunikation.

Trots det räcker det inte till.

Förra året lades stora belopp ut på att låta externa reklambyråer arbeta med information åt kommunen. Då hade man ändå en extraresurs i före detta visionssamordnaren Lennart Westman.

Att informatörerna inte räcker till ens för kommunens interna information fick Mats Frelin på Resurscentrum uppleva när han behövde hjälp med att göra ett informationsblad.

- Vi har så jädra många studiebesök, men har inte haft bra material eller kunskapen att fixa det, så då har vi tagit hjälp, förklarar han.

Först vände han sig till informationsavdelningen.

Informationsavdelningen erbjöd enligt Mats Frelin att ordna layout och tryckhjälp. Men för att göra det behövde de text- och fotounderlag från Resurscentrum.

- Men det är ju det vi vill ha hjälp att skriva, säger han.

Hur kändes det när ni inte fick hjälp?

- Lite frustrerande kanske, säger han och tillägger att han inte vill "kasta skit" på sina kollegor.

- Men vi var i behov av att få hjälp att få skrivningen gjord, det har vi inte fått. Och det står jag för, säger han.

Mats Frelin vände sig utanför kommunens väggar. Uppdraget gick till Ryter kommunikationsbyrå i Bollnäs. Det kostade kommunen 130 000 kronor.

Tillförordnade informationschefen Anne Söderström säger att avdelningen inte har resurser att kunna hjälpa alla.

- Den här enhetens uppdrag har aldrig varit att leverera utan att vara stödjande och rådgivande. Vi har ingen inhouse-byrå här. Vi är egentligen ganska ont om folk.

Läs mer om kommunens PR-kostnader i Söderhamns-Kuriren.

Mer läsning

Annons