Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kampen mot isen

/
  • Anders Fagerlund på lotsstationens tjänstebåt hjälper lotsen Anna Laurell ombord igen.
  • Snart väntar nästa uppdrag för Anders Fagerlund.
  • Blåst och kyla ställer till problem. Isvallar bildas som skeppen inte tar sig igenom. Nederländska Tanja frös fast omkring 20 sjömil utanför Storjungfrun.
  • Isen är omkring 25 centimeter tjock vid hamnen. I isrännorna blir den tjockare när det fryser på. Men isvallarna utanför Storjungfrun kan bli betydligt tjockare.
  • Tanja kopplas ihop med isbrytaren Balder Viking för att kunna ta sig in till Orrskärshamnen för att lasta trävaror.
  • Det är bråda dagar för Balder Viking och de andra isbrytarna. 23 skepp satt fastfrusna. Utanför Söderhamn hade fyra skepp kört fast.
  • Adrana har fått order om att stanna, så att inte isen tar henne.
  • Balder Viking hjälper till att få loss fartygen.

23 skepp satt fast i isen mellan Sundsvall och Gävle under fredagskvällen. Utanför Söderhamn slet isbrytaren Balder Viking för att få loss dem som fastnat.
- Vi vet inte om kulmen är nådd, säger Anders Fagerlund på lotsstationen i Ljusne.

Annons

Det knakar och knäcker, när isen bågnar och till slut ger vika för bogens tryck. Bakom oss rör sig isflaken i vågsvallet.

Tjänstebåt 30 har lämnat lotsstationen i Ljusne och är på väg ut för att lämna av lotsen Anna Laurell på det nederländskflaggade skeppet Tanja, som sitter fast på väg in till Orrskärshamnen.

Det är fredagseftermiddag och personalen på lotsstationen, Anders Fagerlund från Uppsala och Bengt Björk från Norrala, har fått vänta i flera timmar innan de kunnat skjutsa ut lotsen.

- Den här årstiden är det så. Det är inte mycket att göra åt. Men det är lite extremt nu kanske, säger Anders Fagerlund.

Skeppet Adrana lämnade kajen på tisdagsnatten, fullastad på trävaror och började färden mot Bordeaux. Särskilt långt kom hon inte, utan fick order om att stanna före Storjungfrun, eftersom risken att hon skulle köra fast och driva med isen på grund ansågs vara för stor. Först under fredagskvällen får hon hjälp av Balder Viking att ta sig ut till farleden i Bottenhavet.

- Det är ett område speciellt norr om Storjungfrun där det är rätt trögt. Det är isvallar som skjutit ihop sig, säger Stefan Söderholm på skeppet.

Balder Viking har förutom Tanja haft brittiska Sea Enterprise i hasorna. Båda skeppen satt fastfrusna omkring 20 sjömil ut i havet, innan Balder Viking kom till undsättning.

Problemet är inte isen i sig, som är några decimeter tjock. Det är när vinden ligger på som isflaken skjuts in i varandra som vallar bildas, som skeppen inte tar sig igenom.

Därför är det bråda dagar för isbrytarna. 23 lastfartyg låg stilla mellan Sundsvall och Gävle under fredagseftermiddagen.

Anders Fagerlund säger att det inte säkert att kulmen är nådd än. Isläget kan förvärras, även om det är det värsta på många år. Isen sträcker sig ända till Finland.

- Vi får nog vänta tre veckor till i alla fall, säger Bengt Björk.

Fotnot: Följ sjötrafiken live via sajten http://www.marinetraffic.com/ais/

Mer bilder på nätet.

Mer läsning

Annons