Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kafferosteri vill exportera svenska fikavanor till Kina: "Vi vill att de ska komma i gång och dricka kaffe"

I stället för en kopp varmt vatten ska man i Kina få en kopp kaffe och en bulle, är idén. Går det i lås är lyckan gjord.

Annons

Läs också: 50 år med kaffe och nytt liv vid 70

Det handlar om företaget Guldrutan, som på nyligen hade besök av en delegation från XinXing Investment Development and Management Co. Besöket var viktigt av flera skäl.

– Vi hoppas att det ska ge beställningar, att vi ska kunna börja exportera till Kina och komma i gång på den marknaden, men dit är det långt kvar, säger Lars-Göran Johnson, vd för Guldrutan AB.

70-årsjubilerande Guldrutan började för inte så länge sedan att sälja direkt till konsumenter. Nästa steg i utvecklingen är att företaget har tagit fram olika kafékoncept som man nu alltså hoppas ska kunna gå på export.

Se också: Mataffär startar servering: Ny trend med fik i butik

– Det började med att det var en kille i Stockholm som ringde och undrade varför det bara finns amerikanska coffeeshops, förklarar Lars-Göran Johnson.

Då fick han svara på frågorna: kan amerikanarna göra ett bra kaffe? Vet de vad fikakultur är? Svaret blev att bättre kunnande finns på hemmaplan.

Modulerna som nu är tänkta till export har stått i Nacka forum i ett halvår.

– Det har varit för att vi ska lära oss hur coffeshops funkar, för det kunde inte vi, det är inte vårt jobb. Vi vill också plocka fram unika smaker som bara vi har, och inte övriga berättar Lars-Göran Johnson.

Roberto Rufo Gonzalez har hand om export, varumärkesbyggande och coffee shop-delen för Guldrutan. Han berättar om vilket skede de nu står i.

– Man brukar säga att i Kina behöver man fem möten för att skaka hand på en affär och vi är på tredje mötet nu.

Besökarna, som minglar bland modulerna, äger gallerior och kontorsfastigheter i en provins med 170 miljoner invånare.

– De är här för att titta på ett avtal där vi blir leverantör till deras kontorsfastigheter, säger Roberto Rufo Gonzalez.

Läs även: Nytt kafé i Järvsö: "Vi har saknat den sortens häng här"

Det finns flera skäl till varför det är viktigt att sluta ett bra avtal. Till exempel finns risken för att konceptet kopieras.

– Vi skriver avtal för att försöka förhindra sådana saker. Vi har också varumärkesregistrerat oss i Kina så vi har det skydd vi kan ha. Men jag tror inte på risken för kopiering. Det här är så pass stora aktörer att de skulle förlora mer än de tjänar på att börja kopiera, säger Roberto Rufo Gonzalez.

Lars-Göran Johnson berättar att det finns en gammal tradition i Kina att man ger besökaren en kopp varmvatten.

– Vi vill att de ska komma igång och dricka kaffe i stället.

Det nya i Kina är enligt Roberto Rufo Gonzalez att man har pengar i mycket större omfattning än tidigare.

– Det finns en större medelklass som vill ta till sig de västerländska vanorna.

Vanor som man nu vill exportera.

Följ nyhetsflödet och få pushnotiser om viktiga händelser från ditt närområde. Ladda ner vår nya app här, till Iphone eller till Android!

Iphone: App Store

Android: Play Butik

Mer läsning