Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Irriterad chaufför tvärnitade - Melissa skadades

/
  • Melissas handled är fortfarande bandagerad och öm, men inget bröts när hon flög mot sätet i bussen.

Stöket på bussen blev för mycket.

Chauffören tvärnitade och Melissa flög framåt och stukade handleden.

Annons

Efter bandymatchen på Hällåsen i onsdags tog många stadsbussen därifrån. Flera ungdomar hoppade på linje 2 strax efter klockan 21, bland andra Michelle Severin Grassmans dotter Melissa, 14.

Några av ungdomarna var stökiga. Enligt Melissa var chauffören irriterad redan när alla klev på bussen.

- Han sa "sätt er ner i bussjävlen" eller nåt sånt. Sedan körde han förbi många som stod och väntade, säger Melissa.

Ungdomarna började ropa åt busschauffören att han skulle stanna, och enligt Melissa ropade någon "Är du rasist eller?" till chauffören. Han blev arg och stannade bussen - genom en brutal tvärnit.

- Det var som ett nödstopp, säger Melissa.

Det finns inga bälten i stadsbussarna så Melissa hade ingen chans att hålla sig kvar på sätet. Hon flög framåt, över två säten och stukade handleden kraftigt. Hennes handled svullnade upp, och dagen efter skickade skolsköterskan henne till läkare för röntgen, men inget var brutet.

Mamma Michelle är mycket kritisk till busschaufförens beteende. Hon har full förståelse för att det kan vara otroligt stressande vara busschaufför, och att passagerare många gånger kan bete sig otroligt illa. Hon är också noga med att påpeka att långt ifrån alla chaufförer beter sig illa, men hon vill ändå att händelser som den här ska lyftas fram.

- Ungdomarna var jobbiga, det ska jag inte försvara. Men det är ett serviceyrke. Jag är själv snart sjuksköterska, och jag kan ju inte hoppa på varje jobbig patient.

Klagomål på chaufförer hamnar hos KR-trafik, som kör bussarna åt X-trafik. Vi har varit i kontakt med vd Linda Sahlén, som skulle ta reda på detaljer kring det inträffade. Hon ringde dock inte tillbaka under fredagen.

X-trafiks affärschef Lars Björling säger att han inte har några detaljer i fallet, och därför inte kan uttala sig om det. Men han konstaterar att det har rapporterats en incident.

Incidenter som denna blir ett kundärende hos X-trafik, som sedan skickar vidare det till KR Trafik.

I avtalet mellan X-trafik och KR Trafik finns en kvalitetsbilaga, berättar Lars Björling.

- Det handlar bland annat om att ha kunden i centrum och att vi tillämpar barnkonventionen, alla 52 punkter. Man ska ha särskild uppmärksamhet om barn är med på bussen.

Skulle någon eller några busschaufförer inte uppfylla kvalitetskraven har X-trafik möjlighet att göra avdrag för att uppdraget inte är korrekt utfört.

Mer läsning

Annons