Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hoppfullt bland handlarna

/
  • Åsa Genlid upplever ingen större kris i handeln i sin egen butik. Men hoppas på ett uppsving för stan när H&M kommer.
  • På Randiga rutan pågår konkursutförsäljning.
  • Birgitta Persson på Fanny är övertygad om att det går att försörja sig som handlare i Söderhamn.

Tongångarna är positiva bland handlarna på gågatan. Flera är övertygade om att det går att bedriva handel i Söderhamn.

Annons

På Randiga Rutan, en trappa upp i gallerian Furan, pågår konkursutförsäljning. En annan butikslokal på samma plan står redan tom.

En trappa ner finns klädbutiken Hollywood. Butikschefen Katarina Zachrisson finns inte på plats, men berättar via telefon om hur hon ser på läget för handeln i Söderhamn.

- För oss är läget bra. Vi har fått en vändning. Vi hade en bra julhandel. Det är bara positivt att H&M kommer, det måste vi tro.

Hon upplever att söderhamnarna blivit bättre på att handla lokalt. Hon menar att man får prata med kunderna och förklara. För många vill ha kvar de butiker som finns.

- Man får upp ögonen för att man måste gå på stan och man måste gynna handeln.

Cityföreningens ordförande Lennart Westman anser att många företagare i Söderhamn måste bli bättre på marknadsföring. Det håller Katarina Zachrisson med om.

- Man kan bara bli bättre och lära sig mer. Det är nya medier i dag, man måste ut på nätet, ha Facebook och nån snygg hemsida. Vi är ganska duktiga på att annonsera, vi gör så gott vi kan men det finns mer att lära.

Katarina Zachrisson har drivit Hollywood i 25 år. En annan butik som funnits med länge är Therese mode, som ägs av Åsa Genlid. Även hon tycker det fungerar bra att vara handlare i Söderhamn.

- Det rullar på. Det har ju varit tufft för skor och kläder i hela landet, och visst har man känt av det.

Åsa Genlid känner inte att hennes kunder sviker till förmån för internethandel eller shopping i större städer, men sedan tror hon att det är en generationsfråga. Butiken vänder sig till en mognare publik som kanske inte använder sig av internet så mycket - än.

Hur ser du på marknadsföring och varumärkesbyggande?

- Jag annonserar inte så mycket. Det här är ju en gammal och inarbetad butik. Men marknadsföring är alltid bra, fast det blir ju en pengafråga det med, säger Åsa Genlid.

Hon, liksom andra vi pratar med under vår rundvandring på stan, tycker det är tråkigt att Randiga rutan och 36:an Jeans and Clothes slår igen.

- Det är synd. Men vi får hoppas att det händer något i vår. Det måste vi tro.

Mer läsning

Annons