Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hon ska marknadsföra Söderhamn

/
  • Med massor av nyfikenhet och entusiasm är Frida Olsson redo att anta utmaningarnas utmaning: att ge Söderhamn ett vinnande varumärke!

– Om alla ser det unika och drar åt samma håll kommer folk att trivas så bra att de stannar kvar här. Då kan också fler känna sig välkomna till Söderhamn!

Så säger kommunens kanske viktigaste nyrekrytering, kvinnan som ska "branda" Söderhamn.

Annons

De 500 skärgårdsöarna ska locka besökare och få fler att flytta hit. Som en bieffekt av detta kan fler bo kvar, utbilda sig och starta företag. Eller tvärtom. Enligt Frida Olsson är möjligheterna obegränsade.

– Attityden "Döderhamn" kan ändras. Jag lyssnade på ungdomarna som startat Facebooksidan "Nu styr vi upp stan" och blev så glad. De tycker verkligen Söderhamn är ett superbra ställe!

Hon pratar nästan i munnen på sig själv när hon berättar hur hon ska branda Söderhamn - nysvenska för att göra varumärket Söderhamn känt.

Om fler nätverk korsbefruktar varandra kan det ge knuffar i olika riktningar så saker kan gå igång. Men, att uppfinna en massa hjul igen tror hon inte på. Hellre knyta ihop dem som vill genomföra med dem som har verktyg och resurser.

– Vi ska se det unika vi har: skärgården, entreprenörskapet och ett flexibelt lärande. Kombineras detta kan det bli Söderhamns nya "F 15" - något som gör kommunen mer välkänd och människor mer stolta över att bo här.

Två år på halvtid har hon på sig, och nätverk och inspiratörer att ta hjälp av. Och hon har en vacker vision av varumärket Söderhamn.

– När alla kommundelar gynnas tror jag söderhamnarna trivs och kan utvecklas. Det handlar inte om att någon ska trycka ner någon annan för att själv bli längre, utan om att växa tillsammans.

Mer läsning

Annons