Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

"Han körde olagligt vid krocken”

För några veckor sedan krockade en lastbilschaufför med en personbil i Söderhamn. Chauffören körde olagligt med en kollegas färdskrivarkort, hävdar en tidigare anställd på åkeriet.

– Dribblandet med korten är mycket utbrett, säger Arne Claesson, utredare vid vägverket.

Annons

Det var i mitten av maj som olyckan inträffade på länsväg 583 söder om Ljusne. Ett äldre par skadades lindrigt då de körde ut framför en lastbil som träffade deras bil.

Chauffören bröt mot EU-förordningen genom att köra med någon annans färdskrivarkort när olyckan inträffade. Det hävdar en källa som tidigare varit anställd på samma åkeri. Källan menar att det här är ett vanligt knep inom åkeribranschen för att kringgå lagarna för kör- och vilotidsregler.

Exempelvis innebär det att om en chaufför går av sitt skift med några körtimmar kvar, kan näste man köra färdigt de resterande timmarna. I värsta fall betyder det nio timmars körning i sträck. Det är olagligt - men vanligt. Enligt källan tvingar konkurrensen många åkerier till att hålla igång lastbilarna 24 timmar om dygnet.

Chauffören som också är chef för åkeriet blir upprörd när han får frågan om det var någon annans färdskrivarkort i lastbilen.

– Nej, nej och åter nej. Folk pratar bara skit. Det har polisen kollat. Det var mitt eget kort i hållaren, säger han.

Men polisen kollade inte om det var någon annans färdskrivarkort i lastbilen. Den ansvarige utredaren Jan Ytterström, hävdar att polispatrullen som var på plats inte ens tog upp det i rapporten. Källan säger att färdskrivarkortet blev utbytt redan innan polisen kom till platsen.

– Föraren skrek ta ut kortet flera gånger till en person som fanns i närheten. Så då togs kortet ur, säger källan som är bombsäker på sin sak.

Enligt Vägverket är det inträffade en allvarlig överträdelse, som genom bevis kan leda till fyra tusen i böter för arbetsgivaren, samt tre tusen i böter för chauffören. Men eftersom Söderhamnspolisen slarvade går det inte att nuläget avgöra vad som är rätt eller fel i ärendet. Det kritiseras av den speciella trafikpolisavdelningen i Sandviken.

– Det var en miss, det skulle ha kontrollerats, säger Ulf Carnerius vid trafikpolisen i Sandviken.

Mer läsning

Annons