Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Halvt sekel med manlig motion: ”Det har hänt att det kommit nån dam”

/
  • Kåre Engström kör hårt med deltagarna varje måndagskväll under en timme.
  • Mellan 10 och 15 deltagare kommer för att motionera på måndagarna.
  • Kåre Engström, 87, är leder den manliga motionen, det har han gjort i ett halvt sekel.
  • På programmet står otaligt med övningar. Hela kroppen får sig en genomkörare.
  • För Roland Melin, 80, är det en självklarhet att hålla i gång. Han är övertygad om att det håller honom frisk.

Varje måndagskväll svettas och kämpas det i Stentägtens gymnastiksal.
På agendan står Manlig motion – och så har det gjort i ett halvt sekel.
Kursledare är Kåre Engström, 87, som varit med sen starten.

Annons

Mörkret har fallit. En bil kör in på skolgården

Ett dunsande taktfast ljud hörs från golvet i Stentägtens gymnastiksal, så har det varit på måndagarna ända sedan skolan byggdes för drygt 50 år sedan.

Läs också: Äldre är friskare och jobbar mer

Det är Söderhamns gymnastikförening som har manlig motion, som det står i programmet. Och kursledaren Kåre Engström är den samma som vid starten.

– Jag har sagt att jag ska sluta, men då lägger deltagarna av med, säger de. Jag är så pigg i kroppen och då är det svårt att sluta, säger Kåre Engström.

Han ropar ut vad alla ska göra i den numera slitna gymnastiksalen. Färgen flagnar från väggarna och det surrar och blinkar från lampor, men det är inget som bekommer någon.

Förutom Kåres guidande röst är det mest andningar och stånkanden som bryter tystnaden.

Men när en av deltagarna säger åt Kåre att inte maska framför kameran är det många som har svårt att hålla sig för skratt.

Den sociala närheten finns där, den tar bara annan skepnad än talet. Annat kommer det att bli efteråt i duschen. Det är då man får tillfälle att prata, säger Kåre.

Läs också: Folkhälsa i fokus

De intensiva korta övningarna fortsätter och repeteras.

– Lyft på ena benet, så där ja. Och en sväng till.

De flesta i gruppen är över 70 år, och det är pigga åldringar som träffas varje måndag. En av dem som varit med i många år är Roland Melin. Han missar inte några måndagar.

Varför är du med?

– Varför? Jo, men när man är så här gammal som jag är, 80 år, måste man hålla i gång med nåt.

Håller man sig frisk?

– Jag tror det. Bara när det är vinter och halt och man halkar till så klarar man det, annars ligger man där, säger Roland Melin.

Det verkar det vara fler i samhället som tycker och tror. Intresset har ökat för den manliga motionen och det är trångt i salen.

– Men jag tror nog att det får plats någon till, säger Kåre och skrattar.

Däremot syns det inte till några kvinnor i gruppen.

– Det har hänt att det kommit nån dam när vi startat. Men de brukar bara vara med en gång, sen kommer de inte tillbaks nå mer, säger Kåre och skrattar.

Motion och rörelse är också något som uppmärksammas stort i samhället. Den är som medicin för kroppen och det är minst lika viktigt att hålla kroppen i trim när man är gammal som när man är ung.

Läs också: Josef vill att hjärtat ska vara med

Landets länsstyrelser och regioner driver gemensamt Vårdguiden. Där framhåller experter och läkare hur viktigt det är att hålla kroppen i rörelse – i allra högsta grad när man är gammal.

På Söderhamns kommun finns sedan några år Förebyggande enheten. De jobbar uteslutande med olika förebyggande insatser för att äldre ska få en säkrare och tryggare vardag.

Enhetschef Helena Mossnelid vet inte riktigt vad hon ska börja med att berätta, det är så mycket hon vill förmedla till alla äldre.

– Motion är viktigt för kropp, själ, muskler och för knoppen. Den håller i gång cirkulationen och den smörjer och gör att äldre kan bibehålla de funktioner man har. Blir man stillasittande går det fort bakåt, men det är aldrig för sent att lägga om livsstil, säger hon.

Hur ofta ska man träna?

– Det är individuellt. Det finns inget rätt eller fel, men gör hellre lite än inget alls.

Blir man starkare som äldre av träning?

– Studier har visat att man faktiskt kan öka på muskelmassan som gammal, man har allt att vinna på att röra sig, säger Helena Mossnelid.

Utmaningarna är stora för enheten. Det finns en rädsla, främst hos de som är ensamma, att våga prova på att träna och att träffa andra.

– Det finns fyra grundpelare för ett hälsosamt åldrande. Det är fysisk aktivitet, goda matvanor, social gemenskap och meningsfullhet i tillvaron.

Nu söker enheten lokala förebilder som goda exempel.

– Jerry Williams har skrivit en bok om att det aldrig är försent att träna, vi vill hitta någon här som kan ge inspiration, säger Helena Mossnelid och fortsätter:

– Vi försöker hitta ensamma och söker upp såna som vi får tips om. Men det är en utmaning att få ut alla, vi måste hjälpas åt. Vi har haft möten med föreningar och ju mer vi synliggör problemet desto lättare kan vi göra nåt åt det.

Läser du ofta nyheter i din mobiltelefon? Ladda ner vår nya app här, till Iphone eller till Android!

Iphone: App Store

Android: Play Butik

Mer läsning