Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Första steget taget mot dubbelspår

Arbetet för att få dubbelspår mellan Sundsvall och Gävle har påbörjats.
- Vi tror och hoppas på en start innan 2021, säger Harald Knutsen, som leder arbetet.

Annons

20 minuter till Gävle. Eller 45 minuter till Sundsvall.

Det är målet för söderhamnarnas del när Banverket spånar på Ostkustbanan mellan Sundsvall och Gävle.

Och det är möjligt om de dubbelspår, som enligt Banverket behövs den närmsta tiden, blir verklighet.

- Med ett nytt och modernt spår så dimensionerar vi för hastigheter på minst 250 kilometer i timmen, sa projektledaren Harald Knutsen under ett informationsmöte på Kulturens hus i Söderhamn på onsdagskvällen.

Hastigheten är en av tre anledningar till att Ostkustbanan behöver förbättras. De andra två är kapacitet och sårbarheten.

Men det är långt kvar till byggstart. När förstudien är klar väntar järnvägsutredning, en ny järnvägsplan och därefter detaljprojektering innan bygget kan starta.

Och de 20 miljarderna som krävs finns inte i dag. Inte ens om regeringen skjuter till 15 procent till den nationella transportplanen. Fast med ett sådant tillskott hoppas Banverket åtminstone att komma igång med den första delen, mellan Gävle och Axmartavlan, innan 2021.

Mer läsning

Annons