Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Flygfesten på Flygstaden

/

Det blev en kanonstart för flygdagarna med magnifika flyuppvisningar, mäktigt motormuller och en mycket hängiven publik som plåtade, tittade och njöt.

Allt detta kryddades med lite nostalgi för alla som saknar Söderhamns flygflottilj F15. Särskilt när en Lansen brakade i väg över flygfältet. Och Spitfiren fick hjärtat att bulta lite extra hos publiken.

Annons

Flygplatschefen Göran Hansson var lite stressad på lördagsmorgonen. Det var nästan så han ångrade sig. Att arrangera flygdagar är ingen sinekur. Särskilt när det kommer sena återbud. Så blev det med både Tunnan och Mustangen som drabbades av tekniska problem.

Men publiken fick så den teg ändå. Det var makalöst att få se 68-årige Bertil Gerhardt visa upp Spitfiren och SK 16. Mjukt, säkert och spänstigt.

– Åh, lyssna på motorn! var den vanligaste kommentaren i folkhavet. Publiken njöt verkligen av mullret från de båda maskinerna.

Ljudet från JAS 39 Gripen var inte direkt njutbart – men otroligt maffigt. Liksom Anders Björks uppvisning. Både han och Bertil Gerhard tycker att JAS:en är det ultimata flygplanet.

Men det går att flyga tyst också. När 19-åriga Johan Gustafsson från Dalajärna visade vad man kan göra med ett segelflygplan var det många som blev imponerade.

– Det var bland det finaste jag har sett! sa Jasmine Cederqvist, flygare och konferencier.

Flygfesten fortsätter på söndag. Då lyfter även DC3:an Daisy. Och den som missade Spitfiren och JAS har en ny chans. Patrik Sjöberg gör en ny flyguppvisning i sin Single Wing.

Men kopian av Blerioten, som var det första flygplanet som lyfte i Sverige med Flygbaronen vid spakarna, har åkt hem på en släpkärra.

Mer läsning

Annons