Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Flera känner sig lurade av företag

/
  • Flera personer runt om i landet har anmält postorderföretaget Eshopper.se till KO.

Postorderföretaget skickade ut omega 3-kapslar till flera personer utan att de hade beställt det.

Nu anmäler en kvinna från Söderhamn företaget till KO.

Annons

Konsumentombudsmannen, KO, har fått motta flera anmälningar mot postorderföretaget Eshopper.se. Anmälningarna kommer från personer som fått omega 3-kapslar hemskickade utan att ha beställt dem.

En kvinna boende i Söderhamns kommun är en av dem som anmält företaget. Hon mejl med en frågesport från företaget, och mejlet lovade att hon hade chans att vinna presentkort på 10 000 kronor.

Hon fick senare ett nytt mejl om att hon gått vidare och skulle svara på fler frågor. Då lade hon märke till att det var förkryssat att omega 3-kapslar skulle skickas ut till henne, och valde att avbryta.

- Jag avslutade aldrig frågesporten, utan jag gick ur. Men efter en tid kom ändå ett paket med omega 3, säger kvinnan.

Hon skickade genast tillbaka paketet. Men det hjälpte inte. Senare kom ett inkassokrav på att hon skulle betala närmare 400 kronor för kapslarna.

- Jag ringde företaget, men fick höra att jag inte följt reglerna för ångerrätt, säger kvinnan.

Enligt företaget skulle hon ha öppnat paketet, och på fakturan fanns instruktioner om hur en retur skulle ske för att vara korrekt.

Kvinnan skickade inkassokravet till företaget och bestred fakturan. Men företaget stod på sig - hon hade inte följt reglerna och betalningskravet kvarstod. Och det kvarstår än i dag, men kvinnan har inte hört något trots att inkassokravets förfallodag var den 14 februari.

Hon är inte ensam om att känna sig lurad av Eshopper.se. KO har tagit emot flera anmälningar som liknar hennes.

Mer läsning

Annons