Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Enhetschef Försäkringskassan: "Vi jobbar jättehårt"

/

Nya ärenden har skickats till andra enheter inom Försäkringskassan Norr på grund av att det har fattats folk vid Sundsvallsenheten.

Annons

– Vi jobbar jättehårt. Och de som riskerar att bli utan ersättning en period är prioriterade.

Det säger Mikaela Forsmark som i september tillträdde tjänsten som enhetschef för funktionshindrade på Försäkringskassan i Sundsvall. Nu håller hon på att rekrytera fem nya medarbetare till enheten.

Den maxgräns som Elin Gidmark hänvisar till för handläggningstiden har försvunnit.

– Vi har ingen maxgräns utan vi arbetar så skyndsamt vi kan för att kunderna ska få beslut. Behövs det mer utredning eller kompletteringar så tar ärendet längre tid.

Men det är de långa utredningarna som får många att må dåligt.

– Jag har all förståelse för att det kan skapa oro om det drar ut på tiden. Men generellt gör jag inte bedömningen att våra kunder fått vänta länge.

Att Elin känner sig otrevligt bemött har Mikaela Forsmark tagit på allvar.

– Vi ska alltid bemöta dem vi har kontakt med på ett trevligt sätt. Om vi uttrycker oss klumpigt är det olyckligt. Kunderna ska känna sig trygga i kontakten med oss och bli väl behandlade. Jag har pratat med hennes handläggare om det här.

Nu arbetar handläggaren med Elins beslut men när det blir klart kan inte Mikaela Forsmark säga.

– Vi har lyssnat på Elin, men vi väntar fortfarande på kompletteringar där det ska framgå vilken aktivitetsbegränsning hon har. Men den ska vara på väg in och jag kan inte ge något förhandsbesked.

Mer läsning

Annons