Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Elevkritik mot vindkraftsutbildning

Vindkraftsutbildningen på CFL får kritik från elevhåll. Missnöjet riktas mot lektioner, LIA-perioder och bristfälliga branschkontakter.

Annons

Yrkeshögskolemyndigheten gav nyligen klartecken för CFL:s vindkraftsutbildning under ytterligare två år, med intag hösten 2012 och hösten 2013. Konkurrensen om att få starta yrkeshögskoleutbildningar har aldrig varit hårdare och CFL:s vindkraftsutbildning var en av de 330 utbildningar (av 1 127 sökande) som godkändes.

För André Bruerberg får utbildningen däremot icke godkänt. Han tyckte inte att den levde upp till förväntningarna och hoppade av hösten 2011 efter att ha testat ett läsår.

– Jag kände att jag inte kunde går klart, allt var så dåligt. Från början var jag skitglad att jag kom in, då tänkte jag att det blir bra, men nu känner jag mig bara så jäkla blåst efter att ha tagit studielån och allt, säger André Bruerberg.

Han upplevde bland annat att många av lektionerna var dåligt planerade och att LIA-perioderna (lärande i arbete) ute i företag inte kändes relevanta. Liknande kritik kommer från en klasskamrat som flyttade till Söderhamn för utbildningens skull och därför bestämt sig för att fullfölja. En fjärdedel av den två år långa utbildningen består av just LIA-tid och André Bruerberg hade sin LIA-period på en elfirma där han hoppades få erfarenhet av den styr- mät- och reglerteknik som ingår i utbildningens kursplan. Det blev i stället andra uppgifter, som att riva ställverk och snickra.

– Jag är 36 år och behöver ingen praoplats, jag behöver arbetslivserfarenhet och vill lära mig något som är relevant i utbildningen. Det är ju nästan det som är grejen med utbildningen, att vara ute och få praktisk erfarenhet. Men det finns ingen branschkontakt därför kan man inte få ut folk på LIA, säger André Bruerberg.

Stefan Wiik, tf verksamhetschef på CFL, har förståelse för att LIA-platser inte alltid blir klockrena.

– De har de helt rätt i. Vi kämpar med den frågan och det är inget lokalt problem, den finns hos vindkraftsutbildningar i hela landet.

Enligt Wiik gör branschens kraftiga utveckling just nu att arbetsgivarna inte kan ta åt sig LIA-elever.

– De har ruschigt med att lära sina egna anställda och då kanske deras ansvarskänsla gör att de inte vill ta emot någon ny. Det här är lite frukten av att vi var tidigt ute i förhållande till utbyggnaden av branschen. I framtiden ser det ljusare ut, säger Stefan Wiik.

När det gäller kritiken mot att studier bedrivs utan närvarande lärare säger Wiik:

– Mycket bygger på att man tar ansvaret för lärandet själv. Det är en del av att bygga en ta-sig-församhet, men det ska förstås vara med stöd från lärare. Det är inte skolbänkslärande och det är inte alla som känner för det. Det ställer höga krav på individen.

Stefan Wiik tolkar elevernas kritik som oro och berättar att man regelbundet luftar frågor under studerandemöten. Han ser vindkraftsutbildningen som väl förankrad i branschen och tror på nära samarbeten på nära håll i framtiden. Nästa LIA-period startar vecka 13.

– Det börjar ordna sig med platser och det ser ut som att det blir acceptabelt för den här gruppen.

Mer läsning

Annons