Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Elektronikkedja bluffade om reapris

Priset på tv:n sänktes med 600 kronor.

Men i sitt rikstäckande utskick hävdade Euronics att sänkningen var mer än tre gånger så stor.

- Det må ju vara upp till var och en hur man vill tolka, säger marknadschefen Mats Svensson, som försvarar reklamen.

Annons

I slutet på förra året annonserade Euronics ut en 37 tums LG-tv för 6 490 kronor. Några veckor senare annonserades samma tv ut, den här gången 600 kronor billigare. Men i en stor röd cirkel står det "Prissänkt 2 110 kronor", som tidningen berättade i måndags.

Mats Svensson, marknadschef på Euronics huvudkontor i Stockholm, "ser inga konstigheter" i företagets reklamutskick.

- Det är vi själva som väljer om vi vill lyfta fram en produkts prissänkning. Enligt leverantören så kostar produkten 8 000 kronor, säger han.

Han tycker inte att en prissänkning som annonseras ut behöver gälla egna kedjans priser

• Så om du ser en annons där en vara är prissänkt så antar du att det är jämfört med leverantörens prislista, och inte med den egna butikens priser?

- Det må ju vara upp till var och en hur man vill tolka, säger Mats Svensson.

Han säger att bolaget inte fått några reaktioner på reklamen.

- Det har ju varit mycket snack om priser i mellandagarna. Vi följer de gängse reglerna i marknadsföringslagen. Det finns inte en anmälan mot oss som kedja, säger han.

Läs vad Konsumentverket säger om prissänkningar i onsdagens Söderhamns-Kuriren.

Mer läsning

Annons